Friday, June 24, 2005

dragon fruit

DRAGON FRUIT





GERIMIS SENJA - ALLEYCATS


Ku terpegun di jendela bila hujan gerimis senja
Tak ku lihat di hadapan ku diri ku dalam lamunan
Tiada lain yang ku bayangkan hanyalah peristiwa itu
Dosa-dosa yang ku lakukan tetap mengganggu batin

Tanya pada diri apakah ini semua cobaan belaka
Kesal ku tak berakhir menduga keyakinan ku kepadanya
Batin ku menjerit namun tiada suara

Aku cuba menyatukan semua harapan yang berkecai
Tuhan ku bimbingkanlah diri ku agar kesal ku hilang
Gerimis sungguh mencengkam tiada dapat ku tahan lagi
Sungguh-sungguh tak ku menduka hingga jadi begini


Gambo di atas ialah gambo dragonfruit merah. Smalam ibu beli mase die pi Kuala Pilah, kat tepi kebun buah nieh. Ibu kena translate kertas PRA-UPSR dr Bahasa Melayu jd English (power la dak2 skang...zaman aku dulu takde camnieh pon). Aku bajet buah nieh warne putih isi die, tp merah!Aku mmg dah lame ngidam nak yg isi merah...satu sbb tak jual kat pasaran...diimport...satu lagik sbb mahal beb....tp beli kat kebun nye pasal...murah jadinye!


Ibu macam memujuk aku gak style die nieh. Abis sume buah aku die beli semalam. Rambutan, langsat..KUNDANG MASAK. Mesti ibu rindu tgk anak dara die senyum kan? Shian ibu...


Ari ketiga bekerja. Arinieh sebok sket sbb kena siapkan mende manager nieh nak gi meeeting ngan Tabung Haji.
Penat jugak arinieh. Dr pagi td sampai kena isi borang worker Indon nak sambung keje.
Pastu tgk pasport Indon...hakhak...sebbaik kena wat 6 org pekerja jek..
Kalo 60 org mau pening aku bace name2 Indon nieh...hihi..
Ape2 pun aku okay jek...Cume bile dah smpai manager sorang tuh aku agak letih sket la sbb keje die byk.
Aku sniri tak ingat umur die brape...tp seingat aku die lahir thn 70's camtuh aa..kirenye brape thn ntah lagik tua dr aku.
Yg pasti die nieh mude lah jugak, taklah tua sangat.


Semalam, aku kena call die...cakap die kena attend seminar. Aku ingat die cam dah tua dah. Sore, style cakap...macam org tua. Skali tibe2 die sampai...die masuk opis...aku cam tercengang jap. Smpai aku tanye, "Ni yang saye call pg td tu ke?" Die sengih2 jek..Uiks...mude nye manager aku?


Then, sbb die nak wat keje and aku tak byk keje..aku bla la tpt len...tak comfortable bile sume org kat site kitowang jek dlm opis tuh. Die wat keje die n aku gi solat Zuhur. Bile aku masuk balik, die tegur aku...tanye aku dah abis ke keje..mane die mende yg die nak attend tuh. Bile aku wat briefing die senyap jek. Serius gak mamat nieh. Tp kan...kadang2 deep down inside me aku rase die dah kawen. Nape?! Sbb laki dah kawen slalu boroi!!! Hahahahhaha...(Tp mane leh ckp dptn2 kang kena marah..dah die boss..:P)


Pastuh, tah camne...aku nieh dr seari ke seari nak call si Yati sbb aku tak paham manual nak gune fax machine opis nieh...Skali mmg betul pon aku salah gune. Dahla film die dah nak abis...aku pun blur tak tau nak wat pe. Aku call nak tanye ilmu...tak dpt2...mane ko Yati ooiiiii!!!


Ape lagik...terpakse la Erwan (manager aku) yg tlg watkan. Die pon nak tergelak tgk aku cuak jek dah tak reti gune mende alah tuh. Malu tak usah la nak cakap kan..muke nieh aku rase dah tebal spuluh inci. Aku ckp kat die, film dah abes...camne nnt...Pastu dgn selambenye die gelakkan aku, " Cik kak..kalo kite anta fax mane ne pakai ink tuh.." Hangin jek aku...Ntah camne terlepas cakap kat die..." Saye taula, syg...Saye kate nak receive fax..bukan trime fax la..." Tibe2 die macam tersipu2 semacam jek. Laaaa...perasan ke? Aku takde maksud ape2 pon...Susah macam nieh!


Arinieh die dtg lagik...bawak sebeban keje untuk aku compile, bind...abeh sume number die suh aku call. Boss besar pulak suh anta email...nieh yg aku dpt bukak internet...kalo tak haramla ekkk....connection tuh fax machine lagik penting.. (balik2 fax....uhuuuu...)


Nieh aku baru setel kerja Erwan...Aku sniri tak ingat bile die tanye aku name aku....tp alih2 td die panggey aku "Sha". Haii....susah org pelik nieh. Tp legala dpt siapkan keje dlm waktu yg ditetapkan....Huh...bestnye bile dpt rase wat keje dgn usaha sniri...best...best...


Arinieh plan aku nak pi pasar malam...sbb aku nak beli lauk trus. Kat kampung aku nieh segale sayur kampung ade...mesti sakan aku nak nengok mende2 kang. Arinieh aku plan nak masak gulai perut ngan rebung, goreng puck paku, ulam ngan sambal belacan. Okay tak menu aku?


Secare tibe2 kadang2 aku akan teringatkan die. Everyday aku teringatkan die. Kadang2 aku jd marah, marah tukar jd sedih. Semalam ibu tanye aku sal die. Pade ibu aku dah terangkan kitorang hanye berkawan jek skang. Kecewa ke ibu? Ntahlah. Tp yg pasti aku tau walopon sedikit....tak banyak yg ibu tunjukkan...ibu sayangkan die. Aku tau dr dulu ibu heran sbb aku tak pernah langsung nak lupekan die ape aje yg aku buat. Especially stiap kali aku masak...aku akan ingat ape yg die suke...


Aku hanye dpt bg tu jek...bile die ngan aku pastikan die makan, pastikan die sihat. Mungkin dr segi tuh jek aku bagus...mungkin yg len...org tak puas ati ke...manelah kite tau. Aku pun manusia..masih lakukan kesilapan yg kadang2 aku tak sniri tak sengaje n paling penting tak sedar...


Ibu pesan, biarlah die cari kebahagiaan idup die sniri. Ntahlah...dlm ati aku masih mengatekan...betape beruntungnye die sbb die dpt amik ati ibu. Sedangkan sebelum nieh aku langsung takde ati nak ceritekan pasal kawan2 aku kat ibu. Tp nak buat macam mane..tuahnye kat mate aku jek...


Die tetap baik...pagi n malam masih lagi rajin contact aku, walopon sebagai kawan..
Cume aku yg sengaja biarkan credit nieh tak diisi. Biarlah aku carik ketenangan sniri. Sbb slalunye aku topup utk cerite dgn die kan? Ade masenye aku still tertanye2...acti5 lagik tak aku dlm number tuh agaknye...Smpai bile die larat nak sms ngan contact aku macam nie...Mesti satu ari nanti die akan bz...Satu ari bile die jupe org yg die berkenan...mungkin keadaan nieh takkan same macam dulu kan?


Biarlah Cik Sha....yg penting wat keje betul2...tak kena marah ngan boss...tak kena gelak ngan Erwan....mak ayah sihat...dpt bela nasib adik2...Itu jek harta aku yg tinggal. Aku harap kowang tlgla doakan approval grad aku diluluskan...itulah doa aku siang, malam, pagi petang. Lulus jek approval nieh dptlah aku carik keje len nanti. Boleh aku consider byk mende len dlm idup nieh yg pelu aku pikirkan lepas aku dpt keje len nanti. Idup nieh....kalo nyawe dipanjangkan Tuhan...mmg penuh dgn tanggungjawab...Kena teruskan sbb ramai lagi org yg memerlukan kite...

p/s: Jom kite layan SINAR.FM kejap...hahaha..nieh lagu fav aku...layan 80's jom..:)

No comments: