Wednesday, May 14, 2008

tags & awards: 5 perkara pertama yang terjadi dalam idup



Aku telah ditag oleh Cik Rynn utk wat posting nieh.

Ape ek? Ontahlah...meh aku ingat...

  1. Pertama kali melangkah ke alam persekolahan.

Mase tuh tahun 1989. Aku didaftarkan masuk ke Sekolah Kebangsaan Rahang, Seremban. Sekolah yang same ngan tpt ibu aku mengajar. Sehari sebelum ke sekolah ibu aku bawak jumpe amoi utk menggunting rambutku yg panjang mengurai ke paras bawah telinga. "Biar kemas." Kate die. Tak tau la bape banyak air mate yg meleleh2 mase tuh. Ayah pulak, kemaskan beg sekolah aku n potong kuku aku. Sakit yg amat! Nangeh lagik. Disebabkan asek nangeh jek, ibu n ayah pesan seribu satu pesan kat aku. Antaranye, jgn panggey ibu aku "ibu" kat sekolah, tp "Cikgu Zakiah". N lepas tuh, takleh jupe mak sampai loceng balik berbunyi...dan sebagainye. Takut betul. Biaselah...ibu aku nieh ringan tangan sket. Jgn tak ikut cakap die. Esoknye...dgn berbaju pinafore, berkasut SPARKS kilat2 n beg SPARKS kaler purple dari Bata, aku pon melangkah ke sekolah rendah. Org sume mak antakan, angkatkan beg dan sebagainye. Ibu aku wat bodo jek. Sebaik saje aku nampak cikgu aku, aku buat sumenye sendiri. Nak nangeh? Jgn harap...makan pelempang nanti! Hehehe...

Pertame kali masuk hostel

Abeh jek UPSR aku ditawarkan masuk SBP-Sekolah Berasrama Penuh. Taklah gempak pon. Biase jek. Tak paham apasal org bangge masuk SBP nieh. Kalo tak jadi org dah tua nanti, same jek masuk sekolah mane pon kan? So, mase ari pertame tuh....aku dianta oleh ayah n ibu. Termasuk Atuk yg beriye2 nak anta aku. Adoi. Sampai2 kat sekolah, bayar yuran. Perkare yg paling aku takleh lupe mase tuh...sportcheck. Aku didapati membawe walkman n kaset2 yg tidak sesuai utk pendengaran ke sekolah (Iron Maiden!!!). Ape lagik...kenalah ibu aku angkut sumenye bawak balik. Frust betul. Itulah...pertame kali-makan nasik kawah, kongsi tandas yg tak seberape bersih dgn org tak dikenali & mengalah dgn budak lelaki sbb sekolah tuh berat kat budak lelaki jek! Arghhh!!!

Pertame kali bergelar siswazah

Ecewwaaah....geli plak nak tulih perkataan siswazah. Tp yelah, abeh2 jek SPM aku ditawarkan mengikuti satu program....tp aku tak abehkan program tuh sbb bile dpt result aku terus dpt tawaran amik Degree express tanpe foundation/matrikulasi/diploma. Bajet pandai gaknye. Susah yg amat! So, 1st day nak ke dewan kuliah...aku sesat. Hihihi. N aku mule2 cam sangatlah tak biase, maklumlah...aku nieh tak seberape feminin. Ramai tul gals kat uni aku yg feminin gilos mase tuh! Byk yg aku blaja kat uni....termasuk la menukar penampilan sbg pompuan sejati:D Gaknye bile aku nak jd siswazah balik nieh? Menghitung hari nak sambung blaja....tak sabar nak ulangi gelaran yg same utk kali ke-2:D

Pertame kali online terus ke United Kingdom

Keje aku utk berurusan dgn org2 di UK. So, kat Cyberjaya nieh ade kemudahan & teknologi tuh...tuh sbb la ofis dibuke di sini. So...lepas training sume...aku terus live bercakap ngan org di UK. Kawan2 dah ramai pesan, org kat UK nieh ade macam2 telo...macam kat Mesia gak. Yg paling susah nak paham ialah Scottish sbb die suke telan urup...macam kalo kite sebut details....die sebut de'ails. Aku doa2 la aku tak dpt Scottish. Tgk2...Scottish yg tepon aku! Byk dose gaknye...Tuhan tak makbulkan doa aku mase tuh. Kelam-kabut aku nak layan...satu hapah tak paham! Tp skang....dah expert la....tak boleh lupe reaction aku mase tuh...lawak betul:P

Haaaa....yg ke-lime nieh paling penting

Pertame kali menghadapi kematian yg tersayang

Arwah nenek aku adelah org yg membesarkan aku dr dalam perut sehingga berumo 18tahun. Satu ari die batuk2 teruk n terus dimasukkan ke hospital. Tak sakit...batuk2....n dr kate die kena jangkitan paru2. 3 hari kemudian, ketika aku seorg diri menjage die di hospital...arwah menghembuskan nafas yg terakhir dlm pelukan aku. Katenye nak tido, jd aku ribakan. Tp tgh2 berzikir same2...tibe2 nenek senyap n terus tak bersuara. Kabut? Ye. Manusia palign disayangi dalam dunia dah takde. Smoga nenek dlm perlindungan Tuhan. Al-Fatihah.

So, sape aku nak jangkitkan virus nieh? Hmm...wait n see....kena pk dulu:d

2 comments:

Rynn Cowbra said...

tengs,kak sha sbb da buat!

ngee~

adess! nape g skola kene potom rambut eyh?menci betui!

hahak!

semoge arwah nenek kak sha ditempatkan dikalangan mereka yang beriman.

cHeRyNa PiReS said...

tengkiu gak sbb tag kak sha ye!
tgh dok pk nak jangkit kat sape nieh...

hmm...tuhla...mak mmg strict sket, sket2 potong wambut.

tengkiu sbb wish utk arwah nenek...