Tuesday, May 27, 2008

sha: accent

Accent. Slang. Pape jek la! Dalam bahase Melayu kite, kite kate mende nieh 'telo'. Arinieh ade beberape cerite pasal accent nak disampaikan dlm blog nieh:D


Kenal mamat nieh? ------->
Jamie Oliver- yg punye accent British yg agak okay n tak brape pekat (pade aku la). Tapiii!!!! Cube kowang dgr Jamie Oliver bercakap, kalo die tak sebut perkataan "yeah" at the end of the sentence, mmg tak sah kan. Contohnye...
" U gotta know...yeah..."
"What I'm tryin to do...yeahh..."
Macam tuh la lebih kurang ayat die. "Yeah" die tuh macam ade bunyi betanye. More to yeah? than yeah! So, kalo tak tgk Jamie Oliver punye show, tak paham la kot...but kalo rajin tgk2 la Naked Chef...anda akan paham maksud saye:D

So, cerite arinieh berkisar pasal 3 org yg berinteraksi dgn aku sebelum lunch tadi:

Mr Yeah
Mr T (bukan name sebenar) talipon utk mengamuk dgn bank. Atas alasan? Takde duit. Sbb Mr T suke pakai duit utk tujuan tah hape2. Lantak die la tuh. Keje aku nak lecture die jek nieh. Since die kate die ade prob, sebagai Ah Long bertauliah...aku wajib berbual n bertanye soklan ngan die. Kalo ade kesempatan, boleh bincang macam mane nak setel, kan. Tapi Mr T nieh mmg sicknening la. Satu, die ade telo Afrika yg sangat pekat, tp telo tuh die nak tukar jd British accent yg typical. Strange. Sampai aku tak paham sepatah haram ape die cakap. Sebab...setiap ayat yg die cakap dihabiskan dgn perkatan "yeah". Contohnye..."I know yeah...I dun have any money...yeah...but u should know...yeah....that dis bloody money...yeah...is coming like shit....yeah.." Bape banyak yeah daaaaa...!!!! Dah tuh cakap macam takde manners langsung. 30 minit aku spent time nak paham ape die cakap. Arghh....!!! Tp...last2 setel la. Cume...lepas tuh aku kebangangan sket. Huuuuu....tensen.

Mr Brad Pitt Wannabe
Tolong la. Kalo kulit gelap, tak payah nak fake accent kowang. Tak payah jd Brad Pitt. Tak jadik pon! Td ade sowang mamat menggelarkan dirinye - "Shubs" (dan selepas dicheck namenye typical Indian name yg sangat kuno). Keje aku bukan deal ngan Mat Salleh nieh jek...ade mase aku kena deal ngan org2 from India. Speak bout Indians, org India kat India len la dr Malaysian Indians nieh. Satu, diorg jarang mendengar. Ko sebut name ko len...die panggey len. Aku dah byk kali dipanggil Asha. Tensen tuh. Ape, Asha Bosle ke? Start2 jek....die dah panggil aku..."Miss Aaaaashaaaaaaa....the customer telling me little-little he will pay the money into the account" Nak pecah perut aku nak tergelak tadik. Little-little? Fake accent bukan men...last2 grammar tunggang terbalik...Pastu berlagak pandai lak tuh. Cakap perkataan know jd now, account plak macam eeeekauuuuuunnnnnttttt!!!! Adeh mak...poning den.

Miss Kola Lumpar
Org Mesia yg baru cakap ngan 2-3 kerat omputih tp dah rase diri putih. Sampai sebut name negare sendiri tak boleh. Nieh antara dialog aku td:
Aku: May I have your name, pls?
Lumpar: Sandy (with overpronounce S and Y)
Aku: Which department are you from, Sandy?
Lumpar: Global Service Center!
Aku: I see. Your country?
Lumpar:I'm from Kola Lumpar...Malayshiaaaaaaaaaaaa....

Darn. Geli aku. Malu aku jd rakan senegara minah nieh. Setelah diusha....hitam orgnye. Same kaler ngan kulit manggis. Hahahahahhaa...

Pengajarannye: Tingkatkan jati diri anda.

No comments: