Friday, May 16, 2008

sha: happy TEACHER'S day


Aku lambat online arinieh disebabkan oleh kelas aku di pagi ari tadi. Pastu aku tertido. Bangun2, mengkomitedkan diri nak tgk Badminton, Piala Thomas. Hampeh punye Hafiz Hashim. Buat aku bengang jek. Sakit ati betul memikirkan yg org len dah bersungguh2 pulun nak menang (eh, aku cakap pulun ek...wah...sejak bile plak dpt vocab kedah nieh? hihi).


Malas nak cerite pasal Hafiz Hashim. Menyemakkan blog aku jek. Nak cite sal cikgu!
My 1st teacher and a teacher forever (pix).
My sweet and luvly ibu. Nieh la cikgu pertame dlm idup aku n akan jadik cikgu utk selame2nye. Dielah manusia yg ajar aku macam2. Dr dlm perut lagik. 1st skali, die ajar aku tgk bola. Sbb, mase aku dlm perut, mase tuh World Cup kat Itali tahun 1982. Pastu, die ajar aku membace. Sebagai budak, aku hepi sangat dpt membace pade usia 4 tahun. Then, die ajar aku subjek Muzik dr darjah 1 sampah darjah 3. Garang betul. Aku slalu kena marah sbb tak pandai men genderang (bukan tak pandai, tp tak outstanding). Then...darjah 6, die ajar aku Matematik. Asek kena rotan jek. Huwaaa...byk lagik yg die ajar- life, love, luck....everything. Tak len tak bukan...my ibu.


Ayah pun cikgu gak. Tuh lagik best. Aku rase kan, die la yg ajar byk perkare yg aku tak pernah pkkan akan digunekan di mase akan dtg. Mase aku kecik, die slalu ajar aku buat tulisan elok2. Walopon sampai ke besar tulisan aku tak secantik tulisan die, tp taklah teruk. Then, mase aku kecik, ayah slalu cerite pasal sejarah. Macam mane nieh boleh jd macam nieh n tuh boleh jadik macam tuh. Dulu, aku tak amik pot pon. Tp dah besar nieh dielah sumber rujukan aku. Hairan, dah lame tak jd cikgu tp byk sangat fakta yg aku akan ingat disebabkan die. N paling aku takleh lupe, bile ayah hadiahkan crayon n drawing block. Pastu ayah ajar aku melukis n mewarne. Antare kenangan yg terindah dlm idup aku...


Jd anak cikgu bukanlah best sangat. Slalu jd bahan perbualan org. Slalu jd kutukan org. Tak taulah ade ke yg jd jdkan bahan pujian, tp malas la nak tau part tuh. Tp...byk insiden2 yg menggelikan ati sepanjang jd anak cikgu nieh. Terutama skali bile dah besar. Slalunye bile aku kat public ngan ibu n ayah, ade jek anak murid dowang yg dtg salam. Ade plak yg recognise muke aku nieh sbg anak cikgu. Pernah skali ade dak kat opis kejar aku just nak tanye sal mak aku. Tah hape2 tah. Tp....what can I say. Itulah saat yg membanggekan aku sbnrnye:D


Aku? Cikgu? Yup. Aku pernah jd cikgu. GSTT-guru sandaran tidak terlatih. Tak glamer langsung name tuh. Pengalaman walopon sekejap tp byk n sangat2 bermanfaat utk aku kenang di mase depan. Antarenye, hari pertame aku mengajar, ade sowang dak yg sangat kurang hajar masuk ke dalam kelas tanpe salam n mempedulikan aku. Terus panggey kawan die utk isap rokok. Best akk? Sangat advance dak2 skang. Sapelah mak ayah die gaknye. Anak bangse aku lak tuh. Hampeh tul.


Tp yg paling sweet ialah apabile anak murid aku berjaya dlm peperiksaan n called aku. Mase tuh aku bukan lagik teacher dowang. Penat lelah aku akhirnye berbaloi gak. Ade sowang anak murid aku nieh, dak Cina. Form 3. Aku tiap2 ari ajar die sbb die macam lambat pickup satu topik nieh. Penat la die mengira depan aku waktu rehat. Pastu macam2 buku die submit kat aku. Respect aku ngan dak nieh. Asal2 nye dielah paling corot dlm kelas. Tibe2 satu ari mak die called n cakap tengkiu sbb ajar anak die. Laaa? 3 bulan jek. Tp, aku cam hepi sangat mase tuh. Tak sangke, org ingat kite:D


Ade beberape cikgu yg aku akan sentiasa ingat. Kalo boleh nak tulih sume...tp susahla kan. Antaranye Puan Hajah Zaleha-cikgu aku mase darjah 1. Sebab die la aku dpt basic knowledge-membaca, mengira dll. Pastuh, Mrs Param - yg merupakan cikgu ibu aku, bile ibu ade anak...aku plak jd student die. Dielah yg membuatkan aku ade skill bercakap ngan omputih pade ari nieh. N yg paling takleh lupe - Puan Hajah Tiarom: cikgu yg ajar aku mengarang. Puan Azmiyah - cikgu Prinsip Akaun aku yg tak mintak sesen pon walopon patutnye aku nieh dianggap pelajar tusyen. Kerane dowang, aku adelah aku pade ari nieh:D


N...utk kawan2...Azwa, Fatin, Eriy, Kak Azie dll (maaf kalo aku lupe!). Ari nieh ari utk kowang! (n perhaps....4 me 2. a bit.)

1 comment:

zariel said...

dalam setiap diri kita adalah seorang guru... ;) selamat hari cekghu :)