Thursday, May 29, 2008

flowers and garden: my purple aster are bloomin'!!!

Purple aster aku dah berbunga!!! Yeay…satu lagik bunga berkaler purple kat taman aku dah berbunga ? Puas ati betul.

Asal2nye aku beli sepasu jek purple aster nieh. Pastu aku alih kat dlm flower bed. Skang gaknye ade 15 pokok jadinye. Dah boleh buat satu row:D Nieh la antare pokok pertame yg aku tanam kat taman nieh. Kaler pon purple kan. So, sah2 la taste aku:D

Sbnrnye asal usul taman aku nieh dr ibu aku yg membawak byk bunga utk aku tanam. Asal2nye bunga tuh langsung takde. Pastu, ditambah sikit demi sikit. Tp mase tuh pon taklah beriye sangat aku berkebun memandangkan komitmen bekerja.

Satu ari, wajah kesayangan hamba - Sepet, hilang. Dia ada masalah yg tibe2 terjadi. Aku pade awalnye melepaskan segale perasaan aku kat taman aku nieh. Satu persatu pokok aku tanam. Pastu, dah abeh pokok, aku dok angkut batu jadi border flower bed aku. Last2 aku dok melawat kedai bunga/nursery/kedai pasu.Abeh segala benih bunga aku beli. Tah hape2...

Sbnrnye, waktu tuh aku sendiri tak perasan aku macam tuh. Aku sibuk jek ngan taman aku. Aku balik keje, sampai umah kul 8pg. Terus capai penyapu sapu laman.Lepas tuh amik cangkul. Asal2 cangkul umah tuh besar, aku beli cangkul kecik utk aku.Pastu sibuk kumpul batu bata dr bekas tapak pembinaan. Dah setel sume, baru aku tido.Bangun tido, gi keje.

Aku tak nangeh. Yg aku rase mase tuh berat di dalam dada yg tak dpt aku nak gambarkan. Ade mase mate aku perit, macam nak menahan sesuatu. Tp...aku tetap tak menangeh. Setiap hari dada aku berdebar, aku kurang tenteram. Cume menyerahkan pade Tuhan utk menemui manusia yg aku sayang.

Sume org kat opis tanye, die mane. Kat mane2 aku pergi yg org kenal die, sume tanyekan die. Baik dr org yg rapat tak rapat tak jumpa die. Buntu aku dibuatnye. Salah aku ke? Dosa aku ke? Kurang sayang ke? Atau die mmg dah muak dgn aku, sebab tuh die pergi. Aku tak sedap hati. Aku macam nak kate redha pun ade gakla. Biaselah…org laki mmg ramai camtuh. Time sayang, sayanglah. Lepas tuh nak tinggalkan awek nieh mmg senang jek. Ade sedikit perasaan marah dlm diri aku, tp aku biarkan. Maybe sbb die bukan yg pertame n aku dah ade pengalaman boipren curang, so aku dah bersiap sedia dgn byk kemungkinan, Tanpa aku sedari, ada yg memerhati gerak geri aku sepanjang perang prasaan tuh (cewaaah….ayat aku nieh cam ayat novel lak..kahkah..)

Kat taman....dr sebijik biji benih akhirnye bercambah n berbunga. Aku masih lagi tak jumpe die. Macam2 aku dgr. Ade mase tak tau dr mane nak mencari. Yg aku boleh buat hanya berdoa supaye Tuhan bukakan hati die utk bersame org2 yg menyayangi die. Aku akhirnye berserah, kalo la bukan jodoh aku pon...biarlah die bahagia. Jgn hilang macam tuh ajek. Kalo tak saying aku pon takpelah, tp pkkanla yg len2 tuh.

Satu ari,ketika mencangkul...ibu panggey tanyekan die. Mmg la tiap2 ari ibu tanye sal die nieh. Akhirnye aku terpakse berterus terang. Dan tak disangka, org yg menangis adalah ibu dan bukan aku. Aku terpakse dipujuk utk menangis...n kat taman aku tuh...dgn tanah di tangan, aku menangis utk pertama kali sejak berbulan die hilang.

Rasenye, blog nieh jugak peneman aku mase die takde kan? Tp taklah sekerap mane. Hmm...tp taman aku lebih bermakne. Setiap pokok yg aku tanam, setiap baja yg aku letak akan mengingatkan aku pade satu kehidupan.

Kehidupan yg mengatekan betape sunyinye idup aku tanpa Sepet.

2 comments:

Rynn Cowbra said...

kadang2 berkasih sayang dengan makhluk lain lebih baik.

hati x terluka.

cHeRyNa PiReS said...

makhluk tuhan paling seksi ke rynn?
hihi