Friday, May 09, 2008

books: reading randa everywhere


Gambo tangan. Hehehe. Taklah. Nieh gambo aku tgh bace buku karya Randa Abdel-Fattah- Does My Head Look Big in This?

Rating buku nieh utk aku - 41/2!!! Tp aku sangat hepi sbb ade penulis Muslim yg berjaye menulis buku yg sangat best macam nieh. Buku die bernas, ade isi n penampilan tersendiri sampai aku sendiri kadang2 terbawa2 ngan kehidupan Amal-watak utama cerite nieh.

Buku nieh mengisahkan pasal sowang dak pompuan Palestin yg bername Amal idup di tgh2 kota Melbourne, Australia. Kebetulan die tak dok kat kawasan org yg sporting...die sekolah kat sekolah private yg kebanyakan org suke memandang rendah pade org Asia. Satu hari, Amal decide nak pakai hijab ke sekolah. N kebetulan ketika tuh plak bala 11 September berlaku.


Buku nieh membuktikan perception aku kat Westerners & the so-called 'whites' taklah lari sangat dr landasan. Even dlm buku nieh dah menunjukkan ape yg berlaku dlm conversations aku ngan omputeh nieh bukan aku sorang jek yg rase. Aku sendiri tak paham bile org kate kite mesti ikut omputeh sedangkan omputeh tak pernah pk pon pasal kite.




Kadang-kadang ade org kite yg terbawak2 ngan slang omputeh, care idup omputih. Ade yg cakap omputeh sampai taknak cakap Melayu pon boleh. Ade yg kate, style org nieh kampung, style yg macam mat salleh tuh bandar. Agak2nye, aku nak tanye...pernah ke org yg cakap omputeh nieh? Pernah gi overseas atau jumpe omputeh ke? Dah jupe sume omputeh ke nak kate omputeh nieh bagus? Dok puji2 sangat?

Maybe aku pon macam tuh b4 aku get to noe the real picture. Yelah, omputeh nieh lagi dulu maju dr org kite. Tp, bukan sumenye bagus, kan? Macam org kite gak...diorg punye kelemahan. Tp kelemahan paling ketara...ape lagik kalo bukan budi bahasa. Kat sini, aku nak jot down plot dlm buku nieh:


"Hey Amal," Tia calls out, swinging on her chair as she turns to face me.
"Yeah?" Like I'm really in the mood.
"There's an article inMarie Claire about Muslim girls getting circumcised in Nigeria." She says circumcised loud enough for boys to hear, knowing, of course, that they'd abort a Nintendo game to hear any part of the conversation now. Simone and Eileen are giving Tia filthy stares, but Claire and Rita are looking back at them with big smirks on their faces.
"So, are you whole down there?" She bursts out laughing, and I hear some people giggling. My eyes pass over Adam. He's sitting at his desk, a lot of shock on his face.


Yang nieh plak ape yg customer aku cakap kat aku smalam:
"You coloured people! How dare you criticise me! I know how to take care of my own money! In fact, I bet u stupid bloody Asians won't know what is money in the 1st place before we do! Do you think u can speak English, u can control us? Never! U f***king Asians are the stupidest creatures!" - 2007

Ada yg bagus. Tp yang ini? Kerana nila bertitik2 rosak susu sebelanga. Dlm kes omputeh nieh nila bukan setitik. Pekak telinga aku. Sakit ati. Biar makan belacan yg busuk dr busuk budi bahasa. Aku bukan racist, sekadar memberi pendapat utk renungan. So, lu pikir la sendiri! (pinjam tag Nabil jap...hihi).

Hidup belacan!

2 comments:

Rynn Cowbra said...

salam,kak cheryna.

cam best jek buku tuh.
lalu masuk ke dlm wishlist.

mmg la,taem kicik2 dulu pon,lau nak berhero sume nak ngan urg puteh.

aner pandang hero melayu.
tp bile da besau neh,xcamtu da.

budi bahasa gak yg memainkan peranan.xde makne kalau pandai,hencem,kaya tp xde akhlak.

cHeRyNa PiReS said...

thanx 4 the comment!!! buku tuh mmg best. masuk wishlist ke? Akak beli kat Popular jek buku tuh.
\Waaa..hero Melayu yg mane tuh?;)