Saturday, May 17, 2008

sha: a skill - and i dun have it.

Aku cam leka jap tgk ibu aku kupas kelape pagi tadi. Aku mmg takde skil nieh. Parang kat umah nieh pon dah lame takleh pakai. So, pakai chopper jek.

Rumit. Pade aku laaa. Leceh kan. Aku asek terpk kalo la parang kena tangan, abeh! Ancuss!

Sebenarnye ibu aku pon taklah pandai sangat nak kupas kelape nieh. Yg master ttp arwah nenek aku. Ingat lagik, mase kecik...aku slalu tolong nenek kutip kelape. Lepas tuh, angkat bawak gi porch. Besoknye, mule la aktiviti mengupas. Semase aktiviti mengupas tuh, keje aku kutip sabut. Angkat sabut, letak bawah pokok orkid.
Mase tuh heran gak, camne nenek boleh kuat sangat kupas kelape berbakul2? Pelik gak. Umo nenek mase tuh dah nak masuk 70 tahun.

Lepas kupas kelape, belah kelape.Pastuh, kukur kelape. Pakai kukur duduk. Mase kecik aku panggey kukur tuh ,"kuda" sbb nenek kena duduk atas kukur kelape. Aku tgk kelape tuh dikukur/diparut. Ade bahagian2 kelape yg aku parut pakai parut biase. Separuh kelape pecah mase dibelah, so keje aku parut bahagian yg pecah. Pernah luka skali tuh. Lepas tuh nenek tak bagi buat lagi dah.

Slalunye...kelape diperah mase nak wat rendang/gulai.Kalo tak nenek simpan dalam peti ais. Ataupon nenek biar jek kelape tak berbelah, bile nak pakai baru kukur & perah. Disebabkan tuh jugaklah stok kelape fresh tak putus kat umah aku tuh:)

Bile arwah nenek meninggal tahun 2000, dah takde sape amik kelape lagi. Ibu aku la yg sibuk2 nak kelape. Tp, mule2 lepas mak die takde, menangis gak ibu aku nak kupas kelape nieh. 1st time die kupas kelape sendiri amik mase sampai 2 jam sebijik. Banyaknye habis kat menangis la. Sedih giler aku tgk ibu aku...

Dah 8 thn nenek takde. Bile ibu kupas kelape, aku tgk n leka...macam mase aku kecik2 dulu. Aku sibuk kumpul sabut. Kali nieh aku letak sabut tuh kat pokok orkid milik aku sendiri. Beza nenek ngan ibu, ibu tak suke letak kelape dlm fridge. Yg tak meneruskan adat nieh ialah aku. Huuu...penakut sangat nak pegang parang tuh! Tangan mesti tak steady!

Agak2...bile aku nak blaja kupas kelape nieh?

No comments: