Wednesday, June 18, 2008

sha: the hydrangea story

Weekend arituh aku gi spital melawat sesape yg berkenaan.
Waaaaa....ramainye org masuk spital skang nieh. Aku bajet aku jek yg masuk hospital tahun nieh...rupenye tidak.
Lepas aku, yg masuk awal tahun arituh...tibe giliran ayah...wan...atuk...pakcik..sume ade. Jiran aku pon masuk spital gak! Mase aku kat spital arituh...aku rase aku leh wat reunion kot...

Acu (Pak Su) aku jage atuk aku kat hospital pagi tuh. Mane taknye...atuk aku perlukan perhatian 24jam sebab dah hilang segale keupayaan. Waktu aku sampai hospital...aku nampak si kecik sebelah nieh duduk diam bace buku tepi atuk aku. Kesian gak aku tgk die...mesti boring dok hospital nieh menemankan ayah die. Budak2 bukanlah paham sangat. Adik sepupu aku nieh baru darjah 2. Sepet tak? Hehehe...macam aku la...sepet. Sebab ayah die pon sepet gak. Ayah die ngan ayah aku adik bradik. Nenek kitowang la yg menurunkan genetik sepet nieh kat kitowang kot...sbb belah mak aku tak sepet, belah mak die pon tak sepet.

So, aku pon bawka die jalan2 kat bawah...sbb sbnrnye aku malas nak cakap ngan Acu aku yg aku tak brape agree budak2 pergi hospital. Aku tak suke sebenarnye. Tp mengenangkan Acu aku tuh penat jage atuk aku, mungkin gak die perlukan teman nak jage atuk. Yelah, atuk bukan boleh cakap...so, dok sowang2 dlm wad bukanlah seronok sangat. Aku pon dah menyuarakan tidak setuju aku pade parents aku pasal bawak budak2 gi spital nieh.

Aku peratikan org Mesia nieh kalo melawat org kat spital mmg muhibbah. Aku rase takde negare len macam nieh gaknye. Macam dlm posting aku smalam, bile melawat...bawak sume kaum kerabat. Ade yg sanggup gaduh ngan guard spital sbb terlalu syg dgn ahli keluarga tuh...jd kalo boleh mesti fight sampai dpt tgk family.

Aku setuju and aku sokong sikap muhibbah nieh, tp aku tak agree betul kalo budak2 diangkut skali. Lagik2 kalo baby. Aku takde anak, so...mungkin ade yg ingat aku tak brape penyayang la...Tp sbnrnye, aku mmg agak sensitif tgk budak2 sakit...sbb aku tak sanggup nak tgk.

Bawak baby atau budak2 ke hospital bukan elok. Hospital kan tpt org sakit. Banyak penyakit2 bahaye...(mane de penyakit tak bahaye). Ade penyakit yg berjangkit. Demam pon berjangkit. Tak pernah ke terpikir kat ibu bape kat Mesia nieh yg kalo die bawak baby ke, budak2 ke...yg lagi prone to penyakit nieh boleh menyebabkan anak dowang sakit? Tak sayang anak ke?

Mmg la ade yg suke dukugn anak & bawak anak. Ade yg kate, kalo gi spital sape nak jage anak tuh. Tp biarlah berpade2. Carik la penyelesaian. Demi anak, tolonglah. Kalo org yg ade anak kat Mesia nieh bace, tolonglah paham maksud aku. Walopon aku takde anak, tp aku tak sanggup memikirkan kesan penyakit pade budak2. Tak masuk lagik kesan ubat yg sudah tentunye tak sesuai dgn tumbesaran budak2.

Satu lagik, kes rogol, culik dan sebagainye makin berleluasa. Aku peratikan...sebelum waktu melawat lagik org dah siap tunggu luar pagar nak melawat org sakit. Ade yg bawak bunga, bawak buah...dan lain2. Pimpin anak. Bagus! Tapi...lepas guard nak lepaskan pelawat masuk ke kawasan wad...mulelah...berduyun2...anak terlepas genggam dan sebagainye. Tak ke senang ilang budak2 nieh?

Tak cukup ngan tuh...budak2 nieh curious. Dowang suke nak try macam2. Sampai nampak jarum, nampak sume2 nak diusiknye. Tak ke mende nieh akan mengakibatkan budak2 cerdera or worse...pesakit tuh sendiri cedera?

Ntahlah...aku rimas betul. Arituh, ade sowang budak tergolek depan pintu bilik ayah aku sbb berlari adik2 beradik dr area tv ke area bilik pesakit. Dah luka. Tak pasal2 jek rawatan kecemasan. Nasib baik tak join pesakit unit pediatrik skali...huhu...

Kat spital ade taman. Ade kafe. Aku bawak si Nadia Amira...adik sepupu aku nieh ke taman. Sihat sket. Segar sket. Kitowang jalan2 kat taman....tangkap2 gambo..tgk bunga..borak2. Budak pon enjoy. Sambil jalan2 tibe2 aku jupe bunga fav aku - hydrangea/bunga tiga bulan. Puas kitowang membelek bunga nieh:D

Aku perhatikan ade parents yg bawak stroller keliling taman mase aku tgh jalan ngan Nadia. Mule2 mak die tolak stroller, abah die gi tgk pesakit. Lepas dah abeh...abah die plak tolak stroller...mak gi jenguk pesakit. Yg nieh aku suke tgk. Ade plak bawak anak2 lelaki yg lasak kat taman...senang budak2 nak men. Yg org tua gi tgk org sakit.

Btw...nieh gambo hydrangea yg sangat muhibbah (sbnrnye aku nak cakap meriah...hehe). Enjoy the pix...and pk2kan la yee...

5 comments:

Adry said...

ya ya ... aku pun tak setuju bawa bebudak masuk wad.. dulu masa aku jaga ayah aku sakit... aku tak suka masa melawat bab terlampau ramai orang... yang sakit sorang tapi yang datang mau mau 10 orang... kalau ada bebudak lagi havoc jadinya... kecoh tul....

macam mana pesakit tu nak dapat ketenangan kan..

anyway... takziah sebab atuk awak sakit.. bawa banyak bersabar yea...

cHeRyNa PiReS said...

bukan ape...skang nieh dah de macam2 penyakit...penyakit kuku mulut laa...tuh la inilah....yg paling teruk skali ramai sgt budak ilang...kat hospital pon bahye gak walopon org ramai...

cHeRyNa PiReS said...

pape pon thanx la wish atuk aku nieh...doakan la die sihat yek..

kamezaim said...

Kenapa sampai macam tu sekali?siap boleh buat reunion tu yg tak tahan tu..cantiklah bunga tu..

cHeRyNa PiReS said...

tak taulah...sume tibe2 jek sakit...macam2 jenis penyakit...kebetulan jek tuh kot..