Wednesday, July 02, 2008

poor customer services: astro

C (bukan name sebenar) menceritekan dilema yg dihadapinye:

Kat Mesia nieh kite takde pilihan. Satu2nye company yg provide service utk tgk byk channel nieh Astro jek. Macam British dgn Sky Digital dowang, macam American dengan Spyke & AT&T. Eh…kejap. Spyke ngan AT&T ek? Maknenye tpt len ade pilihan la kan? Kite ade ape? Astro. Lagi? Astro. Lagi? Astro. Lagi? Astro. Eh? Apasal name macam same nye service provider tuh?

So, nak wat camne kalo sowang football maniac nak sangat tgk bola setiap minggu tanpa Astro? Perlu ke peminat bola tuh tgk bola kat RTM1 jek. Tgk Liga Super ngan Liga Perdana. Sokonglah bola sepak tempatan (dr tgk tv baik gi stadium...lagik feel). Tgk Hasbullah Awang saje. Hasbullah Awang pon pro....no comments. Bukan macam ade mamat yg muke tak market tuh...ape tah name die, Hafizul ke ape tah (dahlah sebut name player salah, pastu muke mmg tak membuka selera...adoi). Tapi, taknak Astro punye pasal...sacrifice, tak payah tgk John Dykes. Kalo nak tgk Shebby Singh, tunggu jelah rancangan MyTeam. Tak pon tgk jek Abu Bakar Atan jd pundit. Kalo nak tau berite sukan, jgn tgk Sportscenter. Dgr jek pembace berite sebut Posol (Paul Scholes).

Jgn tgk tennis. Minat macam mane pon ngan Rafael Nadal, lupekan. Tgk jek badminton. Tgk jek muke aku-tak-bersalah Hafiz Hashim bile kalah kat Thomas Cup. Tak payah dok harap siaran F1 live. Tunggu je siaran delay malam2 bute tuh. Kalo ade driver mati ke ape...biarlah ko jd manusia yg last skali tau. Lupekan jek yg sukan ragbi pernah wujud kat dunia nieh. Sbb kalo NTV7 tak carik sponsor, sampai matilah takkan tau yg ragbi pon ade World Cup.

Sbnrnye...inilah perkare yg aku pertimbangkan. Camne nieh? Aku gile tgk rancangan sukan. Tp aku taknak Astro. Abeh tuh? Aku tak suke Zainal Abidin Rawop. Camne aku nak tgk channel biase? Skang kite ade RTM1, RTM2, TV3, NTV7, 8TV, TV9. Tp stakat nieh sume pon aku takleh harap. 1stly, aku tak suke commentator ngan pundit dowang. 2ndly, siaran delay manjang. 3rdly, aku tak minat badminton!!!! Adoiiiiyaaiii...

Aku sbnrnye dah muak ngan billing system Astro. Not making sense. Bowing tul. Charging period dlm statement sebelum 29hb. Tapi, belum 29hb...dah kena potong. Lepas tuh, RM10 fee incurred. Kadang bayar kat BSN ke, Maybank ke...seminggu lepas tuh baru Astro dpt duit. Yg paling best, balik2 hapal nombor akaun. Nak bayar pakai bill jgn harap! Sebab seari sebelum 29hb barulah bill nak sampai. Kadang2 lepas 29hb barulah bill nak sampai. Pandai!!!! Lepas tuh caj la utk pemotongan...hampeh tul!

Aku serik call customer service Astro. Ko pilih English-operator jawab dlm Bahasa Tamil, Bahasa Cina...Bahasa Melayu-Perasan-Nak Jadi-Omputih. Ko nak reconnect dowang caj ko RM20 reconnection fee yg in the 1st place tak payah pon sbb aku bayar b4 due date. Operator Astro sumenye pekak lak tuh. Len org cakap, len die jawab. Cakap Melayu salah, English salah. Tah hape2 aaaa....Ade skali tuh aku call Astro, die biar aku sampai 15 minit (dahla line mahal). Sepanjang aku tunggu die cakap, “Hold on, AAAAAAAAAA???!!” Aiyooo...who tot u English la minachi? Who was ur interviewer when u got dis job? Dunno how to speak English, dun work there laaaaa...

Ibu aku gi customer service center. Kena halau. Padahal bill dah bayar. Ibu suruh check billing ngan smart card yang tak sampai2....die suruh call Customer Service. Yg ko letak name pejabat ko Customer Service apasal? Customer Service tuh bahasa cipan ke sampai aku tak paham?

Ade hati suruh org bayar pakai Auto-Debit. Weeeii...sape nak sacrifice debit kad ke kredit kad kalo billing ko mengong? Silap2 ko potong suke hati. Pelik aku. Nak kate company susah, tak gak. Bukan ade competitor.

Smart Card aku tak sampai2...ko call aku pagi2 buta. Bodoh ke. Kalo kul 9 pagi tuh, bukan ke time tuh org keje. Kalo org tuh keje malam...die tido la. Macam aku. Gi kacau aku tido pasal Smart Card watpe? Kowang yg tak anta...macam mane nak activate? Haiyoooo...banyak dungu la lu macha....cakap pon tak tau sopan. “Puan, apsal tak aktif kad baru lagi? Kalo macam nie, kita potong sama line!” Amboi...ingat balaci moyang ko ke cakap macam tuh ngan aku. Ko check sket status tuh...bile mase plak aku jadi Puan nieh?

Takpelah. Aku nak tgk Liverpool punye pasal, aku sabar lagik. Tp the moment ade company br bukak....lagik bagus dr ko besok....tau la ape nasib ko....Arthur Anderson yang Big 5 pon ancur tau...tuh company besar tuh. Ko tuh baru jaguh kampung...ingat sket! Tolong la improve...boss mat salleh aku kat opis nieh pon komplen pasal ko. Wat malu negare aku jek....ish...

* Posting ku yg sengaje ku emo kan...hehehe...

6 comments:

ahmad said...
This comment has been removed by the author.
AJ said...

yup...aku setuju sgt2!!! mmesti astro mengong. dlu masa kat mesia...berapa kali kene byr reconnection fee lah late payment lah, mcm2 padahal dia yg x bg bill, n x bg notis. tahapehape. org yg kerja angkat talipon tu pulak tak bersopan santun langsung, kdg2 cakap kasar. bila org tny soalan mcm2 jawapan kejap gitu kejap gini yg mana satu ntah. the worst service yg aku pernah encounter adalah dgn astro. n bukan aku sorang, ramai lg kawan2 yg complain. hmm...tu lah, bila dia sekor je yg monopoly, dia rasa hebat lah. harap2 nnti bila (or kalau) ada syarikat lain nnti, baru diorg sibuk2 nk jaga customers.

Sya Annur said...

hehe... aku sengih je baca. somehow cust service mana2 pun kat msia nih ada masalah sivik sket. seperti akak maybank yg maki aku pastu aku maki dia balik. muahaha... eh, somehow smpai skang org panggil aku cik syariza lagi. kakaka

Shaxx said...

customer service astro memang lah yang baling bengap sedunia and this is based on my own experience. There was one time that I was so pissed off with them, i wrote a nasty email to astro with the names of all the half-cooked so called customer service personnels and I gave them 1 week to reply with an apology or I will forward the same mail to all mainstream media newspaper. Dah macam tu baru lah terhegeh2 manager dia orang reply mintak maaf and waived $80 reconnection fee sebab yg buat silap adalah customer service staffs yg maha bengap tuh...

oiihh...panjangnya komen aku...

cHeRyNa PiReS said...

aj: mmg dowang slalu kompius ngan statement dowang sniri. maklumlah rep dowang kan ramai kap lam ya nga...ish...(tak baik aku ckp camtuh...tp mmg betul pon!)

kak sya: Hahhh...kalo dowang kate muke aku muke mak org takpe la lagik...nieh tak pasal2 jek Puan dlm telepon...pastu care ckp macam cakap ngan adik die...hahaha...contradicting jek..

shaxx: waah...panjangnye! bagus tips refund tuh...lenkali boleh sha ikut...hihihi...

zamz said...

almaklum la macam2 ada..hehe