Sunday, June 29, 2008

reading cadbury purple reign: part 1

Lame tul.Aku tak pernah amik mase yg begitu panjang nak bace buku. Tp buku nieh..aku bace about 3 pages per day jek. Sbb...aku slalu bace otw to work...tp disebabkan changes in my working hours....stress dan sebagainye...wat aku terlelap dlm bas. Nasib aku takyah nak kena drive ke pe sampai Cyberjaya. Nasib kena gi sampai ke pickup point jek...kalo tak..nangeh la aku nak bagi makan kat Tanker. Nieh pon dah mahal... Sure terlelap kalo kena drive sendiri.

The title of the book – Cadbury’s Purple Reign:
The Story Behind Chocolate’s Best Loved Brand. Ade Part I sampai Past 5. Aku baru abeh Part 1: The Rise to Prominence. Ade 4 chapter sume skali dlm Part 1. Saje...nak letak dlm blog things yg aku br dpt tau pasal Cadbury. Sape rajin...jom menyelam:D

  • Pade tahun 1831, John Cadbury iaitu seorang saudagar teh dan kopi telah berubah arah utk menjadi pengeluar koko. (amik pendekatan berani mati utk tukar arah kepade sumthing yg len dr kebiasaan...ini yg wat aku rase kagum sket)
  • Duti import utk koko satu mase dulu sangat mahal, jadi tak ramai yang nak jd pengeluar koko. (sbb dowang tak tanam koko sendiri...tp nak wat bisnes koko...yg nieh pon wat aku impressed gak...think outside the box...)
  • Pesaing utame Cadbury satu mase dulu bername Fry – satu company yg dah establish. (bukan senang nak buat bisnes yg org len ade and kemudian nak jd lagik outstanding dr otai2 dlm bisnes tuh kan....)
  • Bisnes John Cadbury taklah successful sangat – die pass kat anak die Richard n George Cadbury (tuh la yg best kalo ade anak2 laki pade zaman itu...tp skang nieh kalo pass bisnes kat anak pompuan pon rasenye okay dah kan?)
  • Adik bradik Cadbury mengembangkan bisnes dgn harta warisan emak dowang yg berharge lebih kurang £5000 kepade setiap sowang anak. (zaman tuh pade aku amount nieh dah kire byk la nieh....tp utk bisnes....hmm....amt nieh sbnrnye sempit jugak...tp dowang berjaye kan. Tuh yg best tuh...)
  • George Cadbury tak beli sokkaba dan tak minum tea/coffee sbb nak jimat duit utk bisnes. (impressive, sbb die boleh pk mende sekecik tuh utk berjimat....aku rase pasni aku pon jd beli byk sgt mags and gi Starbucks lagik....hehehe..)
  • George lagik byk spend time dr Richard ngan business sbb die tak kawen & sbnrnye bercite2 nak tanam teh kat Himalaya tp sacrifice utk bisnes bapak die (ade mase...mmg kena korbankan cite2...hmm...)
  • Richard plak nak jd draughtman tp kena lupekan cite2 sbb bisnes coklat.
  • Halangan utame pengeluar koko satu mase dulu – lepas koko di pisahkan dr kulit, koko mengandung 50% lemak yang menyebabkan gastrik. Takde resepi khas utk koko waktu tuh. Koko pahit. (so, koko secare raw...tak digalakkan la kan!)
  • Pengeluar koko yg terbesar waktu Cadbury diwujudkan – Van Houten. (van ape yg boleh dimakan? Van Houten!)
  • Coenraad Van Houten (tokei Van Houten) ade mesin khas utk press koko & mix koko dgn garam alkali utk rase lebih baik dari Cadbury. (R&D VH lagik bagus dr Cadbury sbnrnye pade waktu nieh)
  • George akhirnye menggunekan segale duit yg ade utk dptkan mesin macam Van Houten. (but Cadbury yg jd pakar copycat nieh lagik berjaye ubah suai...and dats why akhirnye die boleh overtake)
  • Product pertame Cadbury ialah - Cadbury Cocoa Essence –serbuk koko.
  • Punch – line Cadbury yg pertame ialah – “Absolutely Pure, therefore the Best” (hmmm....macam Gaya, Mutu, Keunggulan plak....hehe)
  • George ade 4 org anak lelaki yg menolong dlm bisnes bile Richard mati, George Jr jd chemist and sentiase wat penyelidikan pasal koko. (baguslah ade sowang yg bagus dr segi research nieh kan, when u trust ur product, others will trust it too....hmm..now I sound like Cheryna Trump lak....hihihi....)
  • Penambahan susu - sumber alkali asli akhirnye menyelesaikan masalah rase coklat- next product – Dairy Milk Chocolate (dari coklat pahit...last2 tambah susu. Baru best...dats why la dowang paggey Dairy Milk Chocolate)
  • Disebabkan permintaan chocolate in boxes kat France, Cadbury tukar packaging dlm kotak yang ade gambo2 hasil lukisan tangan (bermulelah era box of chocolate...)
  • Lepas dpt resepi yg sesuai, akhirnye Cadbury launched Chocolate Biscuit – product terhebat die mase tuh laaaa – (lepas dowang dah dpt ubah suai rase coklat, dowang cube cari jalan buat coklat yg portable plak...utk senang dimakan...)
  • Kilang Cadbury yg strategik telah membuatkan Cadbury akhirnye mengatasi pesaingnye Fry...sbb kilang Cadbury lebih dekat dgn tpt keretapi and sungai dekat Bournville.(In other words strategy utk Place telah berjaye...inilah punca kejayaan Cadbury sbb boleh cut cost utk transportation.)
  • Robert Owen...org yg memperjuangkan hak2 pekerja telah mempengaruhi care Cadbury melayan pekerja. (mule la ade suggestion box kat kilang sume...and kerane Robert Owen la kite ade Hari Pekerja and Labour Law)
  • Cadbury akhirnye buka ladang koko kat Gold Coast, Afrika utk supply koko. Fry plak tak dpt nak wat camtuh....so, kurang successful sket...(walopon part nieh aku cam bengang sket sbb style tulisan die macam dasar penjajah abes....tp at least die ade idea kan....)
  • Cadbury pade asalnye menggunakan khidmat pakar pemakanan utk promotion (so, org tak payah risau la nak makan coklat...brilliant choice)

Seingat aku...ade 4 principles in marketing – Place, Price, Product and Promotion. Bace buku nieh part 1 pon dah hampir cover sume. Napelah aku takde buku nieh mase aku blaja dulu...huwaaaaaaaaaaaaa....(buku nieh lom kuar lagik mase tuh...). Long way to go utk buku nieh...baru part 1 pon dah berkobar2 semacam jek...Mase je yg tak mengizinkan sangat...Kan best Adabi ke, Tamin ke kuar idea wat buku macam nieh?

4 comments:

Rashid said...

salam cheryna...jelas terserlah sukakan cokelat!!!!!! kebetulan saya baru je makan cokelat 2 minit yang lalu..
hiii hii

fiza said...

erm... gadis ini suka kan cokelat :) hehehe...

Adry said...

huhu... banyaknya info.. best gak... nanti cite lagi tentang chapter lain yer... kalau dah abis baca la.. aku pun suka makan cokelat... hehehe (^_^)

cHeRyNa PiReS said...

rashid: o...yeke...bkn aku sowang suke makan cokelat nieh...

fiza: hehehe...

adry: kalo rajin menaip, insyaAllah part 2 tak lame lagik kot..