Monday, June 02, 2008

reading laman mag

Boringnye...tak tau nak cerite ape.

Arinieh Isnin....macam biase penyakit malas nak gi keje dah mule menyerap. Well...nieh adelah cerite sedikit sebanyak pasal sumthing yg aku amik mase agak lame nak bace pade bulan lepas:D
As usual, cerite yg same.LAMAN mag. Nieh yg edisi baru. Banyak sangat mende yg best kali nieh. Jenis2 taman yg ade pon macam2. Kali nieh aku rase byk menampilkan pade accessories n bahan2 dari pokok. Kalo slame nieh aku banyak blaja jenis2 bunga, skang aku byk blaja pasal mende2 yg boleh diletakkan di taman bunga.


Tp yg paling menarik bile edisi kali nieh bile die ade bagi tips utk penjagaan hydrangea (bunga 3 bulan). Ade yg mencadangkan siram bunga hydrangea dengan air sabun. Aku puas memikirkan logik kaedah nieh. Tp setelah difikirkan ade logiknye. Bunga hydrangea bereaksi dengan keasidan dan paras alkali tanah. Mungkin gak bile siram air sabun mengurangkan tahap asid tanah. Tp aku mmg salute ngan org2 yg berjaye membuatkan hydrangea sentiase berbunga. Contohnye mase aku pergi kat Restoran Padi kat Cyberjaya nieh. Setiap kali dtg, hydrangea mesti berbunga. Jeles aku. Sbb hydrangea aku dah lame tak berbunga. Maybe aku kena cube style sabun nieh. Mane tau berfungsi plak!!! (apesal aku rase statement aku macam statement yg agak blue nieh...haha)


Pastuh, edisi kali nieh pon ade cite pasal taman yg ala2 Inggeris nieh. Aku cam ralit kejap tgk petunia, cheraka biru, dll....sbb aku mmg geram tgk bunga yg berwarne warnie nieh. Alangkah bestnye kalo garden aku camtuh. Tp ongkosnya nggak ada! Bunga2 yg diletakkan dlm taman tuh mmg la best tp kena ditukarkan slalu.Petunia bukan macam bunga kertas, boleh tahan bertahun2. Pastu, dr pembacaan aku, tuan punye taman tuh kate die tukarkan tanah aluvium ke tanah berpasir. Kalo taman aku tuh nak ditukarkan ke tanah berpasir, tak larat la nak beli tanah. Sekampit dah brape. Huuuhh...nampaknye berangan dulu la aku nak taman gitu.


LAMAN kali nieh pon tunjuk gubahan2 bunga orkid. Kalo diperhatikan mmg nampak mewah.Tp sbnrnye taklah mewah sangat kalo nak dijadikan tumbuhan tanaman. Harga sepokok utk orkid dlm gubahan paling mahal pun RM15. Spider orkid & orkid yg ditunjukkan dlm nieh mmg cantik tp bukanlah dr jenis yg mahal. Tp, hiasan2 dlm nieh mmg memuaskan ati. Especially orkid kaler purple dlm gambo nieh.


Boring ke bace aku cerite sal mag laman? Sowilah... kalo cite sal bunga takkan abeh nye. Manjang tak puas:D


Well…aku rase macam nak wat poll plak tanye org len pasal mag fav nieh. Tp aku kena berpikir gak. Gaknye ade ke yg nak reply?

2 comments:

sya said...

dulu ko blajar mengarang ngan cikgu, kan? pasni next dtg ko blajar tanam bunga lak ngan dia. hehe... kompem dia suka nye la, sbb aku xpenah nak tnjuk ciri2 menanam kat dia. hehe

cHeRyNa PiReS said...

hihi...boleh jek...arituh mase visit syafiyah pon aku dah dok usha orkid die...tp takde mase nak tanye...hehehe...