Monday, June 09, 2008

sha: who is my favourite football player?

Who is my favourite football player?

Ramai yg beranggapan bile aku minat Liverpool, player kegemaran aku adelah Steven Gerrard ataupon Fernando Torres. Oh, anda salah sama sekali!!! Umo aku pade tahun nieh akan menjangkau 26 tahun, and aku bukan baru minat dgn sukan bola sepak. Jadi, Stevie G atau Torres bukanlah player kegemaran, walopon mereka masuk dlm palyer2 yg aku enjoy tgk.

Ade plak yg mengatekan, bile name online aku Cheryna Pires, bermakne aku meminati Robert Pires. Ya, anda betul melalui beberapa teori. Tp Robert Pires pun boleh dikatekan masih baru jugak. So, sape gaknye?

Ini die - Gianluca Pagliuca. Penjaga gol Itali pade World Cup 1994. Mase tuh umo aku 12 tahun. Aku dah start minat bola dr kecik, tp nieh la 1st tournament yg aku take serious. Aku darjah 6.

Kalo sape2 yg lahir era aku, sure akan ingat pade mase tuh Dunhill yg sponsor rancangan2 sukan zaman dulu. Aku sibuk mengumpul poster2 Dunhill (biase aaa....aku lahir dr keluarga perokok pro). Pastu asal ade newpaper cuttings, aku mule la sibuk. Seingat aku, aku ade satu file manila kad kaler pink berisi malumat2 team bola WC1994.

Team fav aku mase tuh ialah Italy. Sape tak kenal Roberto Baggio mase tuh. Paola Maldini mase tuh mude lagi. Samelah dgn Alessandro Costacurta, Dimitrio Donadoni dll. Kalo nak sebut name player sowang2 mmg ramai. Tak ramai yg minat Italy, org sibuk dgn Brazil. Mase tuh org memuja Romario, Bebeto. Tak sape nampak Pagliuca.

Aku start prasan Pagliuca mase die kena red card. Die begitu komited sampai terusik bola di luar kawasan keeper. Start situ aku minat Pagliuca. Aku menghitung 3 game mase Pagliuca digantung. Menunggu sambil berdebar mengharapkan Italy ke final. Mase tuh, aku sangat2 la berangankan nak pakai jersi Italy. Fanatik giler! Bukan sbb player Italy handsome, tp aku suke sangat Italian football mase tuh. Ape yg aku minat? O,game total football dowang. Game yg tak brape nak pakai sill dribbling tuh. Aku rimas tgk players Brazil dribbling. And even as a small girl, I hate posers! Sume dak2 pompuan suke Brazil mase tuh sbb abang or bapak dowang suke Brazil. Tak pon dowang suke Brazil sbb Brazil pemes dek keteraan dowang. Kamon laaa....football is game, kalo pandang kat champion je, susah aa kan?

Pagliuca men peranan dlm sepakan penalti perlawanan akhir WC94 sehinggalah Baggio sepak tonjol & bola tersasar jauh ke atas. Italy kalah. Aku mengira2 umo Pagliuca utk tgk die beraksi lagi. Pagliuca mase tuh berumo 26tahun.So, boleh lagi ke Pagliuca men lagi pade WC akan dtg?

Bile aku masuk hostel, segala aktiviti bola aku seakan terhenti. Aku hanye bace sket2 dr sokkaba kat library. Last aku dgr pasal Pagliuca bile die men utk Inter. Lepas tuh? Gelap. Tak dgr ape lagik.

Sumber nak tau pasal bola dulu agak terhad. Lepas tak dgr cerite pasal Pagliuca, aku mule susut minat dekat Italy atas byk faktor. Mungkin bile dah mule memahami bahagian teknikal & taktikal bola, aku mule enjoy permainan team France. Walopon mase tuh Michael Owen tgh top kat Liverpool...aku lebih berminat dgn midfield. Steve McManaman menghancurkan harapan dgn ke Real, Gary McAllister plak resign agak cepat. Aku ade gak minat tgk team Blackburn Rovers bawah Kenny Daglish dulu. Gabungan Sherwood, Sutton and Shearer. Gempak!

Senyap2...Robert Pires pon mule mengalih tumpuan. Aku cukup suke combination die ngan Henry n Viera. Maybe sbb aku minat France mase tuh. So, aku tak miss sangat game Arsenal lepas tuh utk tgk palyers France. Tp Liverpool ttp di hati. Arsenal takkan jd team aku.

Sampai skang...belum ade yg menggantikan Pires. Aku suke gak Stevie G. Tp agak common kan. Nanti org kate aku minat Liverpool sbb minat Stevie G. Ade kate aku suke Liverpool sbb Owen la, Torres la. Menyampah tul ngan org yg suke wat assumption nieh. Anda silap! Okeh...kite cite sal Liverpool kendian. For now...salute 2 my 1st football hero, Gianluca Pagliuca:D

Tgh tensen cuz Mourinho bid Gerrad 30m nie...cet...bedebah!!!!

8 comments:

Adry said...

Hemm itu tentang liverpool... how about EURO 2008??... Sokong team mana??? Aku tetap PORTUGAL!! Hahahhaa...

cHeRyNa PiReS said...

portugal? haaa...no way. france all the way...and of course, support spain sket2...itupon sbb liv players ramai kat situ:D

zariel said...

idup kontena...
wahahaha...eh..cantona...
player terbaik, ever!...huhuhuhu
(sokong france dulu sbb ada Zinedine Zidane tp lpas dia menanduk mamat materazzi apa ntah tu...dh kurang lak minat)

dengar cerita ada nk buat filem tentang kisah idup eric cantona...x sabo2 dh ni nk tgk...hehe...jgn marah sha..

welkambek kak azie je? :P

cHeRyNa PiReS said...

cantona best tp die men utk team mane tah...team yg tak best tuh...hehehe...

ade cite cantona ke? cite english ke french nieh?

* hehehe...dah kak azie yg wat posting...kak azie jeklaa...:P

Adry said...

Aku rasa untuk EURO 2008 ni... Selain portugal... italy tak ble dipandang rendah... juara world cup apa.... ahaks

cHeRyNa PiReS said...

italy dah takleh pakai laaa...
kerbau tua byk laa...
baik sokong spain ke...german ke..

xamadx said...

uiks, melalui artikel ni mmg saudari ni pengikut bola yg pure.go, go ,go..so sape menang Euro tahun nih?

cHeRyNa PiReS said...

xamadx...sape menang tuh tak taulah...tp harap2 team yg tak brape nak glamer yg menang...biar gempak sket. dr gayenye...spain dah mule cantik..tp tak taulah, sbb team len pon ok gak. janji jgn italy menang dah aa...boring...