Saturday, June 21, 2008

wish list came true #3: chicken soup for the soul collections

Alih sebelah kiri plak...asek sebelah kiri jek kan...Skali skale ape salahnye tukar arah kejap:D

Aku slalu cite sal buku2 aku kan....on how I'm spending my ciput money every month. Aku slalunye tak spend byk utk diri sendiri pon. Yg aku spend byk utk buku2 aku. Tuh pon kalo boleh max RM200 per month...jgn lebih2. Resit pon aku simpan nak claim utk income tax sok...insyaAllah..

Aku ade 2 membership...satu ngan Popular, satu ngan MPH. Aku takde membership ngan Borders/Kinokuniya jek...cuz agak jarang pergi...so agak rugi la nak buat membership kat tpt2 nieh pon. Tp paling untung Popular la...cuz everytime aku dpt either 10 per cent discount or 20 per cent. And on a yearly basis ade BookFest..time aku nak shopping sakan. MPH not bad...tp kena accumulate points...pernah aku spent RM600 in 6 months kat MPH dpt RM30 voucher...not dat bad la...But kena be more competitive lagik...Kalo company Singapore boleh bagi 10% for each purchase...takkan aku asek nak kena kumpul point jek utk company Mesia kan?D

So, antare buku yg akan dibeli setiap bulan sejak aku dah bekerja ialah - CHICKEN SOUP. Ape2 soul jek la...Woman's Soul, Single's Soul, Scrapbooker's Soul... Aku tak kire dah bape banyak dah ade dlm collection aku. Rasenye lebih dr 30 buah kot. Sbb inilah angan2 aku dr kecik lagik sbnrnye...utk ade buku2 nieh sendiri...

Aku bukan from keluarga senang. Ibu n ayah aku cikgu jek. Anak 1st lak tuh. Lagikpon...dulu gaji cikgu bukan banyak. So, aku suke sangat membace tp byk aku tak dpt sbb ibu akan cakap, "Simpan sikit utk adik," takpun die akan kate, "Dpt result elok dulu". Kdg2 bile kuar dr kedai buku (kitowang slalu gi kedai buku cuz ibu beli buku utk ngajar), aku telan air mate yg tak sempat bergenang. Byk hajat tak sampai. Rasenye kadang2 aku tgk ibu ngan ayah pon pernah macam tuh jugak bile aku tanye, boleh beli tak. Ish...taknak diingat kenangan lame...biarlah.

Aku slalu berangan nak ade collection Chicken Soup sendiri. So, aku nekad, nanti aku dah keje...bulan2 mesti collect satu buku. So...nieh antare hasilnye laa....collection aku. Tak sape boleh pinjam pon buku nieh...sbb nieh collection paling berharge dlm idup aku setakat nieh:D

Tp antare sume nieh...yg paling meaningful ialah: Chicken Soup for The Soul: Celebrating Mother and Daughter ngan Chicken Soup for Couple's Soul. Why? Sbb:

Chicken Soup for The Soul: Celebrating Mother and Daughter nieh ibu aku belikan mase aku masuk hospital tahun lepas. Mase tuh aku kesangapan sangat...dahla sakit, pastu takde mende nak wat...asek concentrate kat part sakit tuh. Aku dah abeh kan tah brape buku sepanjang aku sakit nieh...tp buku yg tuh mmg paling meaningful skali sbb cite die dah la pasal mother and daughter. Abeh satu cerite, aku tgk kat ibu aku yg dok jage aku kat sebelah. Kesian ibu...seminggu aku kat spital, seminggula jugak die kat spital mase tuh...

Chicken Soup for Couple's Soul. Mase tuh kat MPH Summit. Birthday aku. Aku jalan2 ngan die sekejap jek...sbb lepas tuh aku nak gi keje. Sbnrnye arituh aku kecik ati sket la (tp tak tunjuk) sbb kitowang langsung tak celebrate buffday aku. Die wish aje. Tp takpelah...masing2 pon sibuk, pujuk sket ati. Sampai kat MPH, tpt biase die kena temankan aku,

Sepet: Yang...your books byk nieh. Yg mane yg u takde lagik ek?
Aku: Ooo...yg nieh..yang nieh...ngan yang nieh... A'ah...ye tak ye kan...baik I amik skang.

Aku pon capai salah satu Chicken Soup yg takde dlm collection aku lagik...Die pon dok belek skali. Die capai satu buku kaler purple- pink kat situ...

Sepet: Yang nieh?
Aku: Tuuuhh...belum. Tp tuh pasal ape? Couple?
Sepet. Ha'ah. (die beriye2 menyuakan buku tuh kat aku)
Aku:
Lenkali lah...(aku plak malas nak bace buku kapel. Partner aku cam lupe buffday aku arituh)
Sepet:
Nape taknak?
Aku: Takpe...nanti Sha bace nieh dulu, besok2 Sha beli yg tuh...okay?
Sepet: Oh...okay...

Mase nak bayar, aku bayar la buku aku tuh. Tibe2 dak kat tpt tuh letak 2 buku dlm plastic bag. Aku tanye...buku sape nieh? Die kate, "buku akak laa....abang akak suruh letak 2 buku nieh sekali". Pastu...aku pandang die. Die buat dono. Haaiii...I got used to dat unromantic attitude already. But...dats the way it was:D

Tak sabar nak beli buku baru. Tp buku Cadbury tak abeh lagik. With petrol cost increased, aku tak tau aku mampu ke tak nak spend duit kat buku lagik. Kopak~!

4 comments:

zariel said...

suka baca buku ek? :) kat umah dari kecik lg dok berangan nk buat mini library...ada rak2 utk letak buku...mcm2 jenis dan tajuk...dari komik sampailh buku2 ilmiah...tp blum tcpai lagi...satu hari nnti... ;)

cHeRyNa PiReS said...

yup....almari dah penuh buku...rak pon dah penuh...skang satu bilik dah sesak ngan buku,zariel...tgh carik duit nak beli rak besar n cantik utk sume buku2 nieh:D

mini library tuh idea yg bagus...insyaAllah Sha doakan tercapai la hasrat tuh ye!

Adry said...

amboi.. satu bilik penuh buku!! wah wah... tapi bagus gak...banyak membaca ble tambah ilmu kan..

cHeRyNa PiReS said...

tahla...bace2...beli2...tak prasan dah takde ruang nak letak buku lagik. bilik nieh kecik gaknye...

yup...reading nieh sbnrnye mind-relaxing...