Wednesday, July 16, 2008

flowers and garden: bougainvillea








"Di villa indah ini
Pernah menjadi saksi
Temasya yang gemilang
Suasana meriah
Termetri di hatiku kau yang memiliki
Kehebatannya di malam itu..."


Aku takkan dpt nye nak celen gambo bunga purple kat blog si Areej...maklumlah gambo bunga purple di blog nieh sumenye bunga tropika jek n tak secantik bunga kat blog die (geram aku tgk sampai rase macam nak terbang masuk dlm laptop nie...hihi)

Aku suke bunga kertas. Aku suke bougainvillea. Same la tuh bougainvillea dan bunga kertas. Bunga aku nieh taklah cantik sangat....biase jek kan.Tp aku pernah tgk umah org len pernah tgk kat taman2yg tanam bougainvillea yg cantik siap wat macam bonsai lagik.

Paling suke skali bile kaler bougainvillea nieh shades putih, purple and pink. Ade org yg pandai kawenkan bunga leh wat 3 kaler nieh cantum2 sekali dlm satu pokok. Aku pon tak tau camne dowang wat tp aku suke sangat tgk rumah org yg ade bougainvillea kaler camnieh:D

Sbnrnye kat umah aku ade 2 jek pokok bunga kertas nieh. Dua2 kaler purple. Aku ingat nak bela lagik beli yg kaler putih ke, pink ke takpon merah terang. Tp wat mase nieh aku langsung takde mase nak beli bunga or jage bunga sangat berbanding dulu. So, aku still menyimpan bunga aku tuh seadenye la lagikpon ade byk lagik pokok len nak dijage.

Paling suke skali bile tgk pokok bunga kertas nieh kat umah kampung. Lawa jek! Aku ingat dr zaman early 80s lagik bunga kertas nieh dulu cam trend. Sume org nak tanam bunga kertas. Tp skang aku tgk dah macam kurang dah org menghargai bunga kertas nieh. Sbb dah byk pilihan len agaknye. Lagikpon aku prasan org skang suke landscape yg ijau macam dlm utan. Cantik gak tp pade aku macam kurang kaler. Taman mesti ade bunga. Baru ade kaler. Kalo takde kaler, takde beza taman ngan utan. Pade aku lah...pendpt jek.

Ade sumone nieh die tau aku suke bunga. Slalu bile aku tgk bunga ke ape, die tak kaco. Die akan biar jek. Pastu kalo die rase dah lame sangat or aku terlalu leka, baru die dtg. Aku tgh tgk bunga daisy. Aku dok puji2 bunga tuh. Tibe2 die cakap kat aku, "Lagi cantik kalo Sha bela bunga kertas."At 1st aku ingat die gurau. Ke sbb die nak tarik aku dr kedai tuh jek sbb die boring tunggu aku. Rupenye last2 aku dpt tau ibu die suke bunga kertas. Ooo..patutla. So, setiap kali aku gi kat laman aku, bile aku tgk bunga kertas, aku ingat kat die. Betulla die cakap, aku bela bunga ape pon, bunga kertas tuh jugak yg akan byk berbunga dr bunga len.

Pade aku bunga kertas nieh satu mase dulu simbol umah kat Mesia, sbb kebanyakan umah ade bunga kertas. Typical:D

Arinieh aku layan lagu Bougainvillea nyanyian Spring nieh. Wahh syok plak layan rock leleh?

9 comments:

Rashid said...

wow, cheryna cantiknya bunga tu. Terfikir akan kebenaran madah "sesungguhnya perempuan tak dapat dipisahkan dengan bunga dan cokelat".

aik, rock leleh..apa tu? apa yang lelehnya. pertama kali dengar ni. kalau rock lentuk tu biasalah dengar..

cHeRyNa PiReS said...

bunga kertas jek...takde pe yg speselnye:D

yeke? ade pompuan yg tak suke bunga:D

rock leleh adelah rock frust menonggeng yg tidak mempamerkan ciri2 kemachoan si penyanyi (hihi...ayat skema)

Adry said...

Cantik bunga tu... anyway... lagu rock memang best apa... tak kisah la macam mana jenisnya.. hehe :)

cHeRyNa PiReS said...

rock mmg best...tp kalo rock kapak jek...rock pisang cukur...pisau lipat...ataupon rock leleh jek yg tak best:P

AJ said...

wahahha bunga purple sha??? banyak nyee...nak lawan dgn aku ke hehehe..
tgk lah weekend ni aku g jln2 nak snap banyak2222 gitu bunga purple :p

cHeRyNa PiReS said...

cet....aku tau lah skang tgh spring...ko sure menang punye...bunga kat mesia nieh mane de byk kaler purple:P

Eriyza said...

Sha, daku x reti tanam bunga. Ajari daku bleh dak?? Huhuhu!!! :p

cHeRyNa PiReS said...

mane de pandai sangat...biase jek:D

Areej said...

semalam aku gi jalan2 round campus dgn kamera gedabak aku tu. nampak bunga purple, banyak. aku snap, dgn tujuan nk tepek kt blog hahaha. tujuan jahat. tp x lawa la plak. aku yg xpandai guna kamera. malas lah. mencemarkan blog.