Friday, July 18, 2008

books and mags: sehangat asmara vs paradise

Maybe sbb aku gemuk. Sbb aku tak cantik. Sbb aku tak kaye. Or aku tak berhati murni. Jadi, nak bace buku pasal org cantik, kaye and berhati murni...tak masuk jiwa. Maybe gak, aku tak pernah berangan pasal boyfriend hensem. Sbb, taste aku mmg bukan lelaki jambu bibir merah gaknye? Aku tak berangan lelaki kaye sbb kaye tp kayu menyusahkan. And aku tak berangan laki romantic cuz keromantikan itu akan membuatkan aku muak dan lemas....so sweet words are just going to bring me apart.

Macam dak pompuan len, aku bace gak buku2 cinta.Contohnye macam zaman skang nieh la aku still bace littleblackdressbooks. Tp dlm byk2 buku buku 2 buku cinta yg aku boleh kate aku suke dlm dunia nieh. Satu buku Melayu, satu buku omputih. Aku dah lame tak usik buku2 nieh. Tp lately aku selak2 balik. Dan aku rase aku nak wat perbandingan dalam blog.

Paradise (Judith McNaught) - Kisah pasal hero yg berasal dr pekan koboi yg kemudiannye tertenet anak org kaye yg berusia 16thn. Budak tuh akhirnye pregnant and lepas tuh dowang kawen. Sbb hero nieh nak kena keje kat South America, die kena tinggalkan wife die. Hero akhirnye berpisah dgn wife die sbb die bajet wife die macam anak org kaye len, tak tahan susah. Yg wife die plak bajet die nak harte jek. Anak dowang plak gugur. Die bajet wife die jahat, gugurkan anak die. Wife die plak bajet die tamak sbb tak dtg tgk mase wife die kat spital. Tp sbnrnye bapak mertua die la yg wat dajal, sbb bapak mertua die tak suke die miskin. Pastu, 11 tahun kemudian, die lagi kaye dr bapak mertua die. Wife die plak dah jd CEO mase tuh. Dipendekkan cite, die terserempak ngan wife die, dowang kejap gaduh...kejap baik. Tp last2 diorg bersatu gak...macam ending buku cerite cinta happily ever after:D

Sehangat Asmara (Aisya Sofea) - Anak pompuan Tan Sri blaja kat UK pastu jumpe dak lelaki kampung. Pastu pusing2 cite, last2 dowang kawen kat sane. Satu hari, hero balik Malaysia. Heroien tinggal. Terus berpisah selama 9 tahun dan bercerai. Last2 hero jd lawyer & heroien keje ngan syarikat ayah die. Diowang ada anak pompuan. One day, lepas 9 tahun...hero dtg balik. Gaduh macam2...lepas tuh kawen balik. Tak tentu sbb kenape pasangan nieh bergaduh. Heroien ingat hero tak sayang, hero plak menyembunyikan rahsia kenapa dia pergi. Rupanya, bapak mertua buat hal sbb hero miskin. Gaduh2 lagi...akhirnye sumenye bersatu...macam cite Hindustan.

Familiar? Similar? Dats exactly what I'm trying to say. Aku dah ade buku Paradise since umo aku 16 tahun. Tahun 1998 kot. Ke earlier than dat. Paradise published tahun 1988. Tgk la buku tuh...dah hodoh sangat kan. Dah kuning. Sape member yg dah lame kenal sure tau buku nieh aku bawak tido. Tiap2 ari aku bace sampai aku hafal setiap ayat die. Buku Sehangat Asmara plak aku beli tahun 2003. One and only buku alaf 21 yg aku ade pon. Mase nieh alaf 21 baru nak menapak. Kate kawan2 aku, alaf 21 best. Aku pon try la bace. Nieh jelah buku yg aku layan kot. Lepas tuh...aku taknak beli dah. Taknak cakap byk...nanti ramai yg terase:D

Bile aku bace Sehangat Asmara, ada masa aku rase macam ade pengaruh Judith McNaught kat situ yg diMalaysiakan. Tak tau aku nak cakap camne. Ada 2 buku Aisya Sofea nieh yg aku bace. Sehangat Asmara nieh ade lebih kurang macam Paradise. Pastu ade satu lagik buku, Kau Untukku. Aku bace member aku punye. Sape yg pernah bace Double Standards mungkin akan merase familiar ngan Kau Untukku. Love life secretary-boss...lebih kurang la. Tp Malaysia style.

Aku taknak kutuk Aisya Sofea cuz dlm byk2 buku alaf 21, buku die je aku leh bace. Maybe betul la resepi die tuh, ade pengaruh Judith McNaught, sometimes Mills & Boons sket...so, kenala ngan jiwa aku kot. Ayat die masih maintain, tak teruk sangat la jiwangnye. Lagipon kalo nak compare die ngan Fauziah Ashari, biarlah buku die cuz aku tak sanggup nak bace buku Fauziah Ashari. I reserve my comments on dat. Ramai yg bom aku kang:D

Basically nape aku leh bace Judith McNaught ngan Aisya Sofea nye buku cinta nieh sbb slalunye hero die start dr bawah. Yelah macam Paradise nieh, hero die blaja sampai amik dual major sbb bercita2 tinggi...pastu die citela macam mane hero nieh wat investment sampai jd kaye. Yg Sehangat Asmara lak...cite sal mamat nieh amik law...mase student rambut pjg, then bile dah jd lawyer...die dah tukar penampilan sket. Walo ade unsur tak logik sket2, tp tak nampak sangatla. Masih boleh diterime akal:D

Aku paling suke kalo cite cinta nieh kan, biarlah hero nye nampak seperti lelaki yg aku rasekan macam lelaki sket. Yelah...macho tuh macho gak, but berotak sket. Bukan berotot jek lebih...tp lembik. And....watak2 hero dlm 2 buku nieh macam lelaki normal...taklah macam manje sangat ke ape. Ade satu writer nieh, ramai org puji buku2 die. Tp aku takleh nak bace sbb hero2 die mesti manje. Aku lak geli lelaki manje nieh...merengek jek keje. Buku dah best dah...tp hero tak best n kurang macho. Tak layan gak...

Yg best pasal buku2 nieh ialah care penyampaian yg natural and tak brape nak drama tuh. Cume aku seperti biase tak minat cinta org kaye nieh. Nasib hero2 dlm buku2 nieh tak kaye. Kaye kendian. Ayat2 die okay...cover pon not bad. Cume tajuk Sehangat Asmara tuh mmg memalukan aku nak bawak buku nieh naik public transport la. Nape la takde tajuk yg lebih natural lagik. Tebal telinga aku kena ejek ngan adik2 aku...

Judith McNaught nye buku lately dah tak bape best sangat dah.(tp collection die aku adela) Dah lame2 bace die cam leh bajet la ape nak jd sume. Skang aku nak start collect buku Nicholas Sparks pulak. Aisya Sofea plak...aku tak tau cuz aku tak amik tau. Jgn salah paham...bukan aku kutuk org sendiri. Tp die belum dpt nak "paku" aku bace any of her books again. Setakat nieh die perlu byk perbaiki lagi la.
PERLU DIBAIKI:

1. Contohnye macam kalo die nak guna English dialogues dlm buku tuh, make sure la grammar betul. Sbb rugi maa...cite letup2 hero n heroien student kat UK sume tak gune, kalo dowang tak cakap proper English. Kalo tak, letak jek broken English...aku pon cakap broken ape. Jgn sampai jd macam satu writer glamer tuh, konon nak gune foul languages tp gune son-of- a- bitch kat pompuan. Hehehe...kalo guna sume Melayu pon senang kan. Dah kate novel Melayu.

2. Pastu, die kena pastikan idea mencelup nieh tak dijadikan selalu. Pastikan idea ori and diMalaysiakan dgn care yg baik. Tp jgn sampai diMelayukan dgn care yg bodoh. Ade satu buku tuh, famous. Sume org gilekan buku tuh. Tp penulis tuh mengkompiuskan pembace dgn mengatakan cauliflower ngan broccoli adalah mende yg same. Menekankan elemen Malaysia tuh bagus, tp jgn sampai membodohkan diri sendiri:D

3. Kurangkan adegan air mate. Sbb...sebagai pompuan, aku sendiri malu nak bace kalo pompuannye lembik n asek menangis jek. Kadang aku rase kisah cinta aku lagi mencabar....tp aku taklah nangeh sampai macam dlm novel nieh....

4. Cari jalan utk buat cerita di kalangan org biase tanpa melibatkan Dato dan Tan Sri. Ape kate buat cerite pasal minah kilang ke, jual kuih ke. Bukan semua org kaye dlm dunia nieh, and bukan sume org ade cerite yg hampir same...

5. Harap die kekalkan semangat kemaafan dan logic dlm setiap perkara. Jgn sampai macam kebanyakan author skang yg pakai tudung itu baik dan yg seksi itu jahat. Kalo org tuh murni, sebelah kakinye ke syurga sbb die suci dr segale kesalahan. Kalo org tuh jahat..selamenye jadi jahat dan sebelah kaki ke neraka. Tolonglah...sedangkan nabi ampunkan umat. Kenape byk sangat prejudis dlm novel Melayu?

6. Kalo nak tulis buku cinta, pastikan buku itu menarik macam filem Cinta & Sepi:D

7. Tolong bg tajuk buku yg sesuai utk aku bace novel dlm public transport.

Wahhh...panjang posting aku nieh! Aku kena pk camne nak cerite pendek kalo cite sal buku len kali:D
* aku cuti...tidak akan online...mau tido:d

No comments: