Monday, July 21, 2008

sha: this blog is 4 years old!

Tarikh blog nieh wujud takla penting sangat utk negare Malaysia nieh. But pade aku?tarikh nieh penting la utk aku. For several reasons. So, sempena buffday blog nieh yg ke-4....aku nak jot things yg aku dpt fr blogging dlm 4 tahun nieh:

1. Dpt blaja HTML code. Dulu blogger tak secanggih skang, kalo nak upload pix ke ape ke...serik. Template tak byk and sangat2 leceh. Tak byk sumber dan widget macam skang. So? Sumenye pandai sendiri la nak cipta or mintak org wat kan utk kite.

2. Dpt blaja dr yg lebih pandai. Setakat menyebut beberape name jek kat sini. 1st yg byk skali tolong aku...cryforfreedom. Termasuk la banner aku nieh die la yg buat, kalo tak....aku takde banner. Bawang_pink...kerane meminjamkan buku basic HTML nye kepade aku. Eriyza_Qistina...sbb slalu come up with sumthing new dlm blog die utk aku cuba. Sape lagik? Ramai sangat dlm 4 thn nieh. Aku pon dah lupe. Hehehe?

3. Dpt mengalih tumpuan aku dr beberapa site yg aku slalu visit, especially forum. Kalo dulu, aku dok la bz menjadi penunggu setia Forum Kedai Kopi n surprisingly jd moderator (poyo jek). Ever since aku ade blog nieh, aku sangat hepi dpt mengexclude (ape punye perkataan daaa? forum itu dlm idup aku beserta dgn tokey forum tuh skali. Bagus Sha?hope die bace nieh).

4. Dpt rekod events dlm idup aku. Lagik2 mase aku student dulu. Kadang2, bile bace balik...nak gelak. Byk bodoh dr pandainye aku nieh...huhuhu. Well, saye budak baru belajar:P

5. Dpt tgk sequence dlm life aku. Dr jalan kaki gi kelas...skang dah dpt la full time. Jatuh bangun...hepi..sedih...sume ade. Dr awal2 dok cite sal kelas dan study....skang dah cite sal keje dan byk mende len yg terlintas di kepale. Dr single...pastu doubl...pastu single....pastu double...pastu single balik...sume ade:D

6. Dpt co-author. For few years....blog nieh bukan aku punye sowang sbnrnye. Aku ade sowang co-author yg langsung takleh pakai gakla sbb no contribution. Aku pon syukur skang die tak contribute. Kalo tak blog nieh sure ade tag - Islam Hadhari Terengganu Bistari punye. Gerenti! Hehehe. Nothing against Terengganu, jgn salah paham. But....I should've learned rite? Macam mane org yg boleh pakai tag macam tuh leh jd open minded (which explains nape aku kate,,,aku nieh pon bodoh gak). Well...for record, co-author tuh telah didelete dlm kebanyakan accout2 aku yg berkaitan. And deleted from my life. Alhamdulillah:D

7. Dpt jot freely bout football. Bile dak pompuan cakap sal bola, org gelak. Org kutuk. Pls...aku tak pernah jumpe laki yg tak kutuk. Annoyed, I started dis blog. Which eventually provide me with independence to say what I want bout football. Sbb blog ini blog aku.

8. Dpt kenal kawan sejati. There was one time when the integrity of this blog was questioned. Sumenye kerane one of my readers had such a great imagination about cheryna. Aku pon tak tau nape...tp pernah la sumone tanye nape karakter aku dlm blog ngan kat luar len. Guess what....itulah sekali org tuh jupe aku. Hehehe. Die tak kenal aku pon. Lantaklah, for me....dis blog is not about getting to know me. It's about me and things that I want to share.

9. Dpt buat cetusan hati dan luahan perasaan. Perrgghhh Sha....ape punye ayat nieh. Hehehe. Biaselah kan. Kdg ade mende nak cakap, tak lepas. Cakap kat blog. Kdg takde sape nak ngadu, ngadu kat blog. Biarpon kalo takde pembace, tak kisah la. Janji dah lepas. Aku slalu wat nieh sal Sepet la. Because he doesn't know the existence of this blog. Hehehe. Bagus tul...

10. Dpt berkongsi. 2008...lepas aku kuar dr hospital, aku dah pk nak tukar haluan blog nieh, but macam2 tp tertangguh. Dulu,aku takde camera. Nak pix kena scan. Mahal lak nak scan2 bagai. Aku bukan de scanner. So, skang dah ade phone cabuk yg sedikit sebanyak menolong. Sbb duit digicam dah gune utk more important stuff. Regardless, blog nieh taklah asek cite daily events dan kekaciwaan gua macam dulu lagik it's still bout me. Tp, boleh la share for those who have sumthing in common:D

Byk lagik la....the usual reasons & benefits for blogging macam berkawan, berkenalan dan len2. So far....blog nieh tak buat duit. Pernah pk nak wat duit....but nak share my personal life then jual cerite sendiri? No way lah. Lagikpon, dah takde mase....ni jek tpt meluah stress skang nieh. Kalo nak wat posting over-serious sepanjang mase..payah. And...for now, aku suke ade blog nieh sbb aku boleh cakap bahasa aku. Yg tak brape nak Melayu, campur sket2 Negeri Sembilan dgn tersangat broken English. Aku dah muak cakap bahasa Melayu buku mase aku dok wat debate ngan forum, k. Thanx to my father and my teachers yg ajar aku mengarang karangan aku kalo dlm Bahasa Melayu cecah 15 pages mase SPM dulu. Cukuplah tuh. And as for English articles...tak payah la.Utk seorang manusia yg menghabiskan 98% perbualan hariannye (2% tuh dihargai bersame keluarge) aku rase...aku masih sayangkan MANGLISH.

Rupe blog nieh, dari kaler itam, pastu pink, pastu purple....dan tahun nieh putih-purple. Byk tukar dah:D

Thanx 4 supporting this blog. Kak Sya, thanx 4 coming back. Hehehe. Zariel, sbb komen pasal layout. Azwan...cuz u always there to answer my technical questions. All for all the visitors yg slalu bg comments....u're very much appreciated. Thanx:D


* aku cilok gambo fr flickr - schmow

5 comments:

Sya Annur said...

dengan adanya blog ini maka dapatlah kak sya mencari semula adik sha selepas masing-masing menghilangkan diri seketika. haha... sape kata anak cikgu tiarom tak tau cakap bm! haha

Adry said...

Waa.. bestnya... dah 4 tahun dah... tak sangka tul.... harap harap blog aku pun dapat bertahan lama.... aminnn

cHeRyNa PiReS said...

kak sya: cayaklah! tibe2 aku rase tersangat formal plak. hihihi...

adry: 4 tahun yg skip2 utk posting blog...hehehe...boleh punye tahan lame....blog ko tuh ramai peminat:D

KM said...

Ada potong kek ke? Apsal kat saya xsampai pun kek tu? Nanti cukup 5 thn kita potong lembu plak ye keh2222

cHeRyNa PiReS said...

kek cyber jek nieh...bukan kek betul2...