Sunday, August 31, 2008

merdeka: a tribute

Pix: the subject of my story today (white shirt man - 1st from the left)
------------------------------------------>

Aku slalu tak paham. Kenape die asek pakse aku blaja cakap omputih. Kenape aku mesti tau sume. Kenape aku mesti pandai blaja. Kenape result mesti cantik. Tak boleh laaa kalo result tuh biase2 jek. Mesti score! Bile bercakap dengan die, balik2 tanye result peksa. Balik2 tanye markah English, Matematik!

At 1st, aku marah. Aku rase macam die memakse sangat la. Die nak suruh sume cucu die pandai.Well, die ade 12 orang anak, 42 org cucu. Takkan la sumenye nak perfect. Ibu aku anak die yg ke-11. Aku sendiri tak tau aku cucu ke berape. Yg aku tau...die nak aku blaja pandai2. Academical achievement was everything for him. He wanted me to become like his other grandchildren. Abg2 dan kakak2 sepupu ku. He talked about his wishes of sending me to boarding school since I was too little to understand.

Pade aku, die hanye atuk aku. Seorang tua yg rambutnye sume putih, tembam (macam cucunye nieh la!), dan seorang yg sangat grumpy! Dari kecik aku hanye paham beberape perkara, atuk akan pergi surau setiap kali azan dan habiskan mase dgn bace kitab dan surat khabar. Paip atuk kat mulut, cermin mate besar. Aku hanye tau, atukku sangat suke makan. And...die sangat disiplin, sbb sumenye mesti punctual. Nenek sebagai isteri atuk, mesti punctual jugak. Kena sediakan everything on time. And..atukku sentiase segak. Kat rumah pon die smart jugak. Aku ingat die perasan kacak jek waktu tuh...hehehe...

Dr lahir, idupku mmg byk dgn die & nenek. Diorg la yg membesarkan aku. They were my everything. Byk mende yg parentsku tak dpt nak fulfilled, dowang la yg sediakan. Ibu selalu cerita, macam mane atuk mase aku lahir. Atuk dukung aku, though bukan sume cucu die dpt kena dukung ngan atuk. He called me keledek, sbb aku tembam and badan buku2 macam keledek. Aku cam irritated sket mule2 dulu...but bile dah besar...I realised yg keledek itukan manis:)

Kenangan yg aku takleh lupe...mase aku tabika dan sekolah rendah. Lepas asar, nenek akan buat minum petang. Atuk punye teh mmg compulsory. Aku minum teh-o. Most of the time, makan cekodok cicah sos cili. Tp, atuk slalu bawak balik eskrem Conetto. Slalunye die simpan awal2...kalo aku mandi petang cepat, cepatlah aku dpt eskrem tuh. And most of the time...aku mandi cepat. Syarat nak makan eskrem plak...mestilah kena kemas dan proper. Dulu aku akan ade gaun, stoken yg ade lace tuh ngan kasut Clark. Yup...mase kecik, personaliti Shirley Temple tuh mesti ade! Wajib! Mesti pakai smart dulu. Dah lawa barulah boleh dpt eskrem. And...pade waktu tuh...aku akan duduk depan, tgk atuk dgn mesin rumputnye atau dgn gunting hedges nye. Aku akan dgr atuk cerite macam2:D

Aku slalu compare atukku ngan atuk org len. Nape mesin rumput die pakai mesin rumput sorong. Nape die tanam hedges (apasal la atuk aku wat pagar macam English garden!) Nape die hisap paip. Nape tongkat die macam style sket. At times...aku nak atukku normal macam atuk org len. The only time aku rase die normal bile aku nampak die ke surau ngan kain pelekat. Itupon aku slalu rase pelik. Apasal atuk aku mesti pakai baju Melayu putih? Apasal kain kapas itu dikanji? Hmm...sumenye aku tak paham mase tuh.

Die bebel2 pasal manners (aku plak jenis rebel...kdg2 aku tak suke manners). Especially kalo pakai fork and spoon. Die cerite kat aku, ade org suruh die pakai fork and spoon senyap2...tak boleh bising. Die ceritekan kat aku, die kena keje jauh...nenek tinggal dgn anak2. Bile aku marah2 die sebab lutut die banyak parut, die jawab, "Den dulu jalan jauh...banyak kali jatuh." Die cakap die jupe org putih, jupe Jepun. Aku tak paham. Aku ingat atukku sekadar nak membebel ceritekan perkare yg aku takkan paham...Nenek ade tunjukkan gambo atuk pakai baju Melayu askar kaler putih, aku tak amik pot pun...

sekolah menengah, aku masuk hostel. I missed dat old man a lot. Aku kan suke lawan cakap die. As a matter of fact, aku nieh macam die. Org kate kalo org tua2 besarkan budak2...becoklah budak tuh. Macam aku lah agaknye. Kadang2 org tua tuh marah ngan aku, sbb aku slalu bangkang die. Kadang2 die gelak...sbb die kate...aku budak2 and slalu tak paham. Aku tak paham...nape die slalu asek cakap pasal org Melayu. Tp, aku blaja appreciate bile dah jauh ngan die. Die akan kirimkan duit blaja...but takkan lupe pesan suruh dpt semua A. Siap bagi harga lagi A aku tuh. Sistem reward atuk tuh mmg dah berkesan, sbb kakak2 dan abg2 sepupu ku mmg dpt reward tuh...care motivasi atuk tuh...though macam materialistic, but menjadi sbnrnye.

Nobody understood why I've decided to quit boarding school after PMR. Ari aku dpt result PMR, die lari ke pagar. Then die peluk aku. Itulah pertame kali aku tgk atukku nangis .I just realised dat I needed him in my life. I missed nenek. I knew I broke my parents' hear dat time. Sume org nak anak masuk asrama penuh, but...aku plak nak kuar. Tp parentsku takleh cakap ape, cuz bukan resultku teruk...I walked out with pride ape.


Pix:Peninggalan ------------------------------------------------->



Satu ptg, ibu ku cakap,"Atuk kena interview arini." Aku pandang ibu. Utk ape plak? Setau aku, mmg die ramai kawan pon. Aku tak suke pergi mane2 ngan die. Ade jek org tegur die nanti. Mesti lame. Aku tanye, "interview ape?" Ibuku senyum ajek...jawab die, "Cerite atuk dengan Leftenan Adnan."

I learned dat day, atukku ialah 008, Regimen Askar Melayu pertama. Sarjan Yusof. Gambo atuk pakai baju Melayu yg nenek tunjuk tuh, mase atuk jd askar. And org2 yg dtg umah atuk arituh dr Kementerian Pertahanan. And lelaki yg laki sorg tuh...anak Leftenan Adnan. Dowang nak buat filem Leftenan Adnan and atuk la sumber rujukan. Biar betik?!! Bukan atuk draughtsman JKR je ke? Aku mmg langsung tak percaye.

I listened to his stories. Perang dekat Singapore, halau Jepun. Leftenan Adnan naikkan pangkat atuk rupenye. And macam2 cerite yg atuk kadang2 ceritekan pade aku, tp aku taknak dgr. Cerite yg aku tak pernah dgr pon ade. Aku malu sangat mase tuh. Org2 yg dtg tuh sumenye berpangkat. Dowang respect cite atuk. Tp aku? Hehehe...dulu aku slalu gelakkan lutut atukku adelah. Rupenye...cerite die jatuh tuh...cerite die lepas perang. Cerite die jalan kaki dr Singapura balik ke Rembau lepas perang. Jauh atuk jalan nak balik kampung...itu sebab die byk kali jatuh!

Since then...I paid attention to everything he said. Aku taknak miss satu pon! In fact...aku jd fan atukku sendiri. He talked about Malays...he talked bout lots of things. Sumenye dlm loghat Negeri Sembilan. Aku teringat mase aku sekolah rendah, die jd pemberi hadiah mase aku dpt no.1. Aku heran nape die dtg and jd tetamu kehormat. Then I learned, mase org nak pindahkan sekolah Melayu ke kawasan kampung...atuklah yg fight letakkan sekolah Melayu kat bandar. And dat school eventually became my school. Atukku Lembaga Pengurus Sekolah. Aku langsung tak tau sampai aku dpt hadiah dr die! Bile aku tgk atukku jd VIP...aku ingat die sekadar org tua. Not really!!!

I remember the moment my grandma passed away at the hospital. Atuk was at home. I was the only person who was with my grandma when she was taken away from us. Aku balik, aku tgk die dah ready dgn baju Melayu purple and kain pelekat purple. Aku sebak sangat waktu tuh. Atukku kan selalu pakai putih. Sebab nenek sediakan sume utk die. Aritu nenek takde...atuk siapkan sumenye sendiri. His eyes were filled with tears. All dis while aku slalu rase atukku satu manusia yg sangat garang dgn nenekku tuh. I learned about love from him. Lepas nenek takde, atuk tak putus2 buat macam2 utk nenek...mengajilah, puasa lah, qiam lah...sbb die sayang nenek. And he wanted Allah to love her too.Everytime he saw me, he would remind me to do sumthing for nenek..

2004. He was hospitalised because he broke his leg while he took his wudu'. Aku ingat mase aku kena angkat die dlm bilik air. He was doing fine...in fact he surprised me more after dat. One day when the doctor came and visit him, tibe2 atukku conversed in English! What? Aku tak pernah tau die macam tuh. Aku tau die cakap loghat Negeri Sembilan jek. The doctor looked at me & said, "U have such an intelligent granddad!" Aku cam tak tau nak cakap ape...

Maulidur Rasul, 2004. Hari Keputeraan Rasulullah. Lepas Subuh, ditemani hampir kesemua anak2 dan cucu2...die menghembuskan nafas terakhir. Aku sempat jumpe die. In fact, a week before dat...aku mandikan die and temankan die berbual. He asked me about aspirations. Org tanye apsal aku tak jd auditor...nobody knew dat though I am qualified to become one, I will never become one. Sbb die pernah kate,"tak sesuai kojo tuh ngan kau."Macam atukku boleh bace plak pemikiran aku. Aku mmg taknak keje tuh!

Lepas die takde, aku kumpulkan some of his belongings. Ade kain pelekat atuk, kopiah die...yg aku tak jupe paip die jek. Ade kitab tajwid die, tafsir al-Quran die...and tasbih die. Biarlah takde emas pon die tinggalkan...education aku yg die bayar die tak ternilai hargenye. Ade satu lagi yg die tinggalkan....besides gambo nieh (yg die die tangkap ngan Dr M tahun 80an...). Die tinggalkan buku perang die yg die tulis tahun 1947, mase die kat Singapore. Strategi perang, terms askar dulu2...sume ade. Cursive handwriting plak tuh! Buku tuh dah nak reput dah...aku tgk try preserve selame yg boleh. Tgk dlm gambo...dah kuning kan?!

Setiap kali aku amik call customer ku...si British, aku kan teringat kate die, "Diorg tak pandai. Tapi diorang berilmu. Ko kena ado ilmu. Bilo ado ilmu, ko boleh lawan diorg. Diorg bukan sumo boto...org kito tak cukup pandai."(diorang bukan semua betul). Aku ingat tuh!

Yeah...yeah...sumone kecoh bapak die tentukan tarikh merdeka. Kuar tv sumelah. Atukku tak kuar tv. But...aku kuarkan dlm blog nieh...cuz...aku windu sangat ngan die arinieh (everytime merdeka, winduku lagi la kuat!). And...besok pose...membuatkan aku bertambah2 la windu kat die...teringat sume kenangan waktu aku dibesarkan.

Al-Fatihah...Atuk, org windu sangat atuk!

* Slamat merdeka & selamar berpose!:D

Pix: buku yg die tinggalkan pasal perang ----------------------------------------->

10 comments:

shaxx said...

Alfatihah... best la dapat buku sejarah cam tuh...

Areej said...

hebat lah atuk ko! Alfatihah...
ko simpan leklok buku tu. scan ke apa ke. dgn gmbr tu . old skool gile. something to be treasured tuh.

Adry said...

wa... bahan sejarah ni... scan jangan tak scan.. betul kata areej tu...

aku faham perasaan rindu tu...

anyway... slamat berpuasa .. salah dan silap harap dimaafkan yer...


Adry @ http://www.adrysabry.com/

Pocket said...

umph!! scan and give it to the muzium, not the original one, but the scanned one,
cause that'll worth so much more there. :)

datuk mu seorang war hero...
mesti dia patriotik sangat kan :)
a good story sis

affuan said...

antara tulisan pengalaman yang aku nak tabik sampai pat belas juta kali. al-fatihah untuk atuk ko. ko patut feel blessed to have such BEST atuk.

cHeRyNa PiReS said...

shaxx: tuh laa...tak sangke die bukukan sumenye...macam best plak bace ape yg die blaja...

areej: mmg aku plan ingat nak scan & then laminate mende tuh sume..

adry: biase jek...setakat tulisan tangan seorg askar...selamat berpose gak yek:D

pocket: thanx bro...btw...die mmg sangat patriotik & he forced me to to be one...tresure tuh takleh bg kat sape2 pon:D

affuan: thanx...indeed i am:D

thanx sume sbb doakan arwah ye!

shasha said...

isk... nak nangis baca ni... i miss atok so much too. kakak punya cerite kan, almost the same as cerite mummy, all the "atok kau tu dulu2... *insert story*"... cerita kena mandi cepat2, kena punctual, kena pakai smart2, kena belajar elok2 semua tu.

dulu atok selalu belikan adik roti canai everytime balik seremban... tak tau la dia jalan kaki or naik teksi pegi. sigh... rindu sangat.

ingat lagi, dulu2, kalau results keluar kena telefon atok dulu... i think kat s'ban tu dia dah ready je kut kat tepi telefon tu tunggu cucu2 dia call nak bagitau results.

and his last words to me sangat berguna... i just realised it NOW bila dah terkena. maybe dia tau kut cucu dia sorang ni akan selalu kena backstab sbb baik sgt dgn orang. sigh... and atok cakap, kena belajar elok2...

dah la... nak nangis dah ni... hehe...

shasha said...

oh, n by the way, atuk kita mmg speaking la!!!! dia tak cakap depan kita sbb kita selalu gelakkan dia je :P (can imagine his cheeky face when we gelakkan him... heheh...)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.