Thursday, August 28, 2008

poor customer services: tesco seremban

Arituh aku dah kuarkan topic Astro kan! Nieh nak cite sal Tesco plak. Tapi…bukan sume Tesco tau. Nieh Tesco kat Seremban jek:D

Sebenarnye…org Seremban nieh bukan la dah lame ade Tesco. Baru dalam 2 tahun kot. Itupon sbb Macro tutup kat Seremban 2 nieh. So, dowang bukak la Tesco Extra kat sini. Bukan Tesco Hyper macam kat Kajang ke…kat Puchong ke. Tesco nieh kecik sket la…name pon Tesco Extra. Pulak tuh, amik bangunan Macro yg lame, ubah suai sikit2 jek. Gelap semacam…tak menarik…and yg paling penting, rupe macam kilang sabun.
Kalo aku nak compare Tesco Kajang ngan Tesco Seremban, sebijik macam beza Giant Subang ngan Mydin yg kat sebelah die tuh...

Tp...sepanjang aku melawat Giant Subang yg tak brape nak lawa tuh, byk yg aku suke gak ngan tpt tuh. Aku tak pernah komplen. Tp Tesco Seremban nieh (walopon di tpt tumpah darahku sendiri...) terpakse aku jadikan posting blog nieh sbb aku sangat la tak berpuas ati.

Sabtu mmg ari aku akan bawak parents aku shopping groceries. Ingat nak gi Tesco plak, sbb yg paling dekat ngan umah, pastu senang nak gi...sbb aku baru lepas makan kat area dekat2 situ. Kitowang pon nak carik byk mende2 len yg tak beli minggu lepas...so....siap list sume, kuar la Tesco.

Aku rase...ayah aku byk sangat berubah sejak dua tiga kali shopping nieh. Dulu, byk sangat mende2 yg specific yg ayah akan beli. Brand ape, kaler ape...slalunye kitowang mmg hafal la. Most of the time, justified...apasal ayah nak certain things tu. Slalunye sbb kualiti. Tp, shopping kali nieh cam pelik giler. Aku angkut tisu Premier yg die slalu beli...pastu die letak balik. Die letak tisu Tesco. Mule tuh aku diam jek. Tibe2...lepas dah round sampai tpt sayur br aku perasan yg parents aku dah letak more than 15 items yg berjenama Tesco. Aiiiikkkkk???

Aku tanye ayah, apasal? “Brg mahal skang nieh...carik la yg jimat.” Aku gelak jek...aku tanye, takpe ke? Sbb aku ingat lagik insiden ayah beli mayonis Tesco yg tak sedap tuh. Last2 masuk tong sampah jek sbb tak edible langsung. “Asal jgn beli mayonis, sudah.” Aku malas nak balas....ayah dah cakap camtu. Aku pon rase ade betulnye...sbb kalo pk harge, dah tak larat lagik dah nak beli barang2 yg biase kitowang beli.

Waktu lalu tpt beras, aku nampak senario yg same berulang lagik. Pakcik makcik, abang kakak...sume dok usap kampit beras yg dulunye slalu dibeli and berlalu ke tpt beras murah. Biaselah, last week...aku kat Jusco pon camtuh gak....well, “cantik” betul pemandangan muke rakyat Malaysia terkulat2 kena beli inferior goods nieh...hmm..tahniah laa pemimpin sekalian...

Kitowang pon round2...penuhkan troli. Tibe2 announcement budak hilang...suruh mak ayah dtg claim anak. Haiyaaa...mende biase la nieh. Lagik tpt yg rak2 tinggi nieh bukan senang nak nampak budak. Nasib baik org jumpe...Pastuh, aku pon nak gi kaunter, nak bayar...Aku tgk...kaunter lengang sket. Dlm ati aku bertanye, apasal tak ramai sangat org. Awal bulan, weekend lak tuh. Aku slalu pegang prinsip, mane ramai Cina, situ bagus shopping. Dowang nieh makhluk penjimat yg berjaye. Bukan nak kate dowang kedekut, but dowang nieh particular! Dr harge ke customer service. N itulah sikap yg aku slalu nak ikut...sbb aku rase bagus sikap tuh. Tp...Tesco Seremban, apasal tak ramai nieh?

Dari letak barang dlm troli, sampaila ke letak atas kat counter....dan seterusnye packing, aku sangat2 cerewet. Barang basah, dgn barang basah. Bateri, clorox sume...jauh2 kan dr makanan. Tapi dak cashier Tesco tuh sangat pandai. Clorox pack skali ngan ayam, bateri pack skali ngan ikan. Bijaknye!!! Sape ajar agaknye tuh. Aku penat la susun makanan, barang kering and pencuci sume asing2 supaye die senang, die pi campur.

Aku pon sorong troli ke ujung counter. Kang senang aku nak menandatangan surat bebanan kredit. Lagipon leh letak barang dlm troli. Teperanjat tgk selen clorox pack ngan ayam, ikan ngan bateri...barang sume tak pack! Takde org bertugas pon nak pack. And aku tgk...budak pompuan sebangse aku yg bergincu merah terang tuh tak make an effort pon nak pack! Die lambak sume lepas tag harge! Mak aiiihhh!!!

Bile aku dgn lembutnye tanye, “Dik...takde sape nak pack ke....” belum sempat abeh die campak plastic tuh kat aku n suruh aku pack. Haii...aku pack jek...malas nak gaduh walopon aku cukup benci gesture die tuh (dlm ati dah menyumpah dah). Ayah aku macam tak suke la die wat camtuh...so, ayah pon tanye la...ade plastic besar tak....brg byk pack besar. Die campak plastic kat ayah aku pulak. Eeeeeergghh...!!! Nasib baik tak makan pelempang budak Tesco tuh! Aku leh trime org wat aku, tp jgn wat ibu ayah aku. (inilah namenye pakai tudung pon tak gune kalo kurang ajar)

Bukan sorang jek pangai macam nieh. Cashier len pon bertutup kepale macam aku, macam dak cashier yg kurang ajar nieh. Agaknye IC pon same bangse ngan aku, agama same. Tp tak taula ajaran and adat mane yg dowang ikut. Ade aunty depan aku tuh, terkulat2 nak buat sume sorang2...sbb die shopping sowang2. Same case...kena campak plastic (bukan exaggerate tau, tp mmg literally dak2 tuh campak plastic tuh).

Ade satu brg nieh, takde tag. Boleh die sound ayah aku, “Takde tag benda nieh pakcik. Boleh carik yang lain.” Sore monotonous. Leper. Tak boleh masuk AF langsung. Worse, macam mane leh jd cashier? Layak jd cleaner jek...tak payah handle customer. Tak mesra pelanggan langsung!

“Adik...awak takde runner ke kat sini? Bukan kerja saya nak letak tag tuh, dik. Lagipon saya dah sampai kaunter. Tak boleh ke awak mintak tolong kawan2 awak yang lain amikkan yg baru?”

Membentak. Biaselah, kalo org takde otak. Mule menghempas2 sume. Lepas tuh, nampak jek Thermo Pot atas counter, marah lagik.

“Pakcik! Ni ada kaunter khas die kat sane,” sore penyek senang2 memerintah ayah aku. Takde care len ke nak cakap ngan customer? Bukan sikit tau aku beli nieh. Mau lebih RM300. Training ke tidak budak nieh? Macam mane leh dpt keje budak nieh? Pekerja yg len...takkan pandang je? Masya-Allah...

Aku malas nak cakap byk. Ikut ati, nak jek aku panggey manager die nak complain.Sabarlah Sha....ayah ko ade kat sini. Jgn mengamuk. Tak elok....awak anak dara Sha oii...

Lepas aku bayar tuh sume, baliklah. Patutla budak ilang. Packing sendiri sume brg ek? Abeh, kalo mak budak dtg bawak anak...sibuk nak packing brg jek....anak ape nak jd? Dah ilang besok baru nak sibuk? Bak kate ayah, “Barang murah...tp perlu ke dibayar dgn harga nyawa anak tuh?”

Tibe2 teringat kat umah lame yg 10 minit jalan kaki gi Giant.....arghhhh....

7 comments:

Pocket said...

well dear,
people just think about themselves nowaday.
dalam otak budak berlipstick tebal tu pastinya dia dok pikir pasal kenapa gaji dia sikit sangat bulan ni and what to do to get more.
that's why dia campur jer batt ngan ikan.

disitu ada dillema,
panggil jer manager and the whole scene will cause havoc and attract attention. which will deduct your father happiness point from 76 to 64... (which is below passing point)

or just leave it like it but still your father happiness point is deducted minus the malu menjadi tumpuan ramai :/

pocket kekadang tak tahuu^^

Eriyza said...

Sabaq noo Sha.
Cool bebeh. :)

Adry said...

huhu... sabar sabar...

anyway,

Esok ada peraduan dalam blog saya.. kalau free join la... details ble tengok skrg :D

Adry said...

About the contest... Hari ni (Jumaat) kul 3pm baru mula k...

Sya Annur said...

mungkin dia xbelajar adab sopan, mungkin dia gaduh ngan boyfren dia. atopun mungkin dia baru kena sound ngan sape2 so meghonyok. atopun dia rasa dia hebat sbb org nak byr kena lalu dia dulu. haha.. kat jpn dulu pun msk brg sendiri gak, tapi dia bagi plastik elok2, senyum, tunduk2. mmm..

shaxx said...

setahu aku tesco memang kena pack sendiri... mana ada orang nak pack kan... as far as i know la... anway, aku shop kat jusco so dah lama tak gi tesco sebab jusco points lebih berbaloi dr tesco points... hehehe

cHeRyNa PiReS said...

pocket: yee....sangat la dlm dilema...kalo ikut temper mmg susah sket la idup budak tuh:D

eriyza: boleh sabar...tp sabar pon mesti kena ngan tptnye:D

adry: sowi...kul 12.30 blm bgn tido and kul 3 baru bangun tido and siap gi keje...btw...nape takleh bukak blog kul 4? ade prob ke?

kak sya: yup...tuh yg aku tak paham...apasal tpt len okay jek org senyum2...macam aku beli dadaj plak nak marah2...hehe...

shaxx: tak jugak...aku dok kajang pon lame. slalu gi tesco kajang...die yg pack kan! siap letakkan balik dlm troli...nywayz, gi gak jusco..tp arituh ingat gi tesco sbb senang nak parking..