Tuesday, September 30, 2008

last days of ramadhan






















Ape aku buat sepanjang dua hari sebelum RAYA:

MANTAI!!!

1. Gi pasar. Beli: stock bahan2 basah utk dimasak sempena penutupan pasar dan kedai.
2. Gi pasar borong. Beli: bahan2 asas masakan: minyak, telur, tepung, garam gula dan sbgnye.
3. Beli sabun basuh pinggan yg besar.
4. Jemput 2 ekor itik kampung.
5. Beli daging dan assesori dalaman - hati, limpa, jantung, paru dan sebagainye.
6. Masak sup tunjang a.k.a sup gear box.
7. Bakar lidah and buat masak merah utk berbuka.
8. Aktiviti menyiang ikan kembung, udang basah, sotong, ayam dll dan simpan dlm fridge.
8. Aktiviti menyiang sayur supaya senang dipotong dan dimasak.
9. Pasang kusyen lame yg BARU basuh.
10. Pasang langsir lame yg BARU basuh.
11. Gosok baju lame yg BARU kuar almari.
12. Menyapu, mengemop dan membuang segala habuk.
13. Meleraikan adik2 ku yg tak habis2 bergurau.
14. Melupakan hasrat utk mengupdate blog.
15. Menggoreng, membuang kulit kacang lalu menumbuknye utk dijadikan kuah kacang.
16. Membelek lemang dan ketupat.
17. Memasang lagu raya sambil mengacau rendang.
18. Mematikan telefon bimbit bagi mengelakkan sms dan call dr tpt kerja.
19. Merase hepi dan senyum sepanjang mase.
20. Bersyukur:D












Sekian...takde mase nak elaborate...nanti posting akan menjadi terlebih panjang:D

4 comments:

Areej said...

seronoknyaa raya!!! aktiviti2 ko tu mmg betol2 aktiviti raya.....best best best
jeles jeles jeles :P

cHeRyNa PiReS said...

jgn la jeles...aku lagik jeles tgk baju merah mu itu areej:D

Areej said...

apa lah sgt ada pd bj ry aku tuh, hehe hanya sekeping kebaya yg aku tak sabar2 nk pakai sbb dah laaaaamaaa sgt x pakai pakaian melayu. last2 dpt jgk pakai pd hr ry...alaa x nmpk la gmbr baju ry ko, gmbr kecik sgt....

cHeRyNa PiReS said...

tapi lawa sangat la baju ko tuh! geram sangat aku tgk...rase macam nak curik jek (tapi ko jauh sangat and macam la aku muat pakai baju ko!) hehehe...