Tuesday, October 07, 2008

satu hari di hari raya: salam raya






Mende yg paling aku suke pade ari raye ialah salam raye. Camne tak suke pon aku pade filem Hindi...aku suke tgk org salam raye. And aku sendiri suke bersalam raye.

Macam aku cakap...tahun 2006 ngan 2007 aku tak sambut raye properly. Mungkin org akan cakap, "Elehhh...aku sambut raye kat overseas pulak..." Tp pade aku sambut raye kat overseas pun kebanyakan org ade circle tersendiri yg menyambut raye tuh bersame. Lebih sakit kalo sambut raye ngan Malaysian yg tak brape nak respect festival kite kan?

Disebabkan aku kena bekerja pade raye 2006 and 2007...aku punye salam raye dgn parents aku agak kelam kabut. Disebabkan aku balik keje pagi2 buta, aku berkejar la naik komuter nak balik Seremban. Sampai2 je Seremban, terus la nak bersalam raye. Lepas salam raye...aku akan terlelap. Bangun2...pergi keje. Tak ke boring?

Tapiiiiiiiiiiii...tahun 2008 nieh aku dpt salam parents aku betul2 tanpa terlelap selepas bersalam! Yeayyyy...:D

Dlm family aku, pagi2 raye kitowang akan siap2...mandi...wangi2 sume...lepas tuh sume org beratur salam raye. Mule2 start ngan ayah dulu...sume org kena salam ayah. Pastu ibu pulak...sume org kena salam ibu. Then...sume org kena salam AKU! Haahahaha...poyo nye. Yeee...adik2ku kena salam aku. Sbb aku yg tua kan:D

Kelakar tgk adik2ku salam aku. Mase salam parents tuh mmg la sume macam drama Hindi. Tp bile salam adik beradik macam tgk cerite lawak je...tah hape2:D

Yg pastinye...salam raye nieh mmg budaya yg best time hari raye. Utk kawan2..bile jupe je terus salam raye. In fact, sebelum aku cuti raye arituh...sume org dtg and salam raye ngan aku. Kdg2 kelakar lak tgk kawan2 bukan Melayu salam raye...tp takpelah...kite saling hormat menghormati...sok2 aku salam la Deepavali plak:D

Btw...pg td aku dpt call dr my sis...and my former housemate, Tanti. Die call aku dlm 12.30 malam. Adiknye telah kembali ke rahmatullah otw balik ke tpt blaja. Tahun nieh, Tanti tak cuti raye. Jd...die tak sempat nak bersalam raye dgn adiknye lagi...

Aku tumpang sedih sbb family Tanti mmg baik ngan aku. Daddy Tanti slalu hadiahkan budu kat aku. Especially time buffday aku! Macam raye tahun lepas. Tp aku tak dpt nak ke Besut bersame Tanti...ralat rasenye...(sape kate aku anti Ganu...aku taknak kapel ngan org Ganu je...yg len2 sume okay...hehehe)

So, time2 salam raye tuh...ingatlah org yg mungkin akan diambil dr kite....Al-Fatihah...

13 comments:

Tie said...

Selamat hari raya sha..wah seronok dpt raya dgn mak dan ayah..kak tie ni kena tunggu raya haji ni kot baru boleh balik..itupun kalau tak banjir..

cHeRyNa PiReS said...

selamat hari raye kak tie...
kak tie dah ade dua family...tak sambut ngan mak ayah mmg menyedihkan tp ade family backup:p
hehehe...

suw said...

hye..selamat hari raya..
thank singgah blog sy.. slm perkenalan :P

cHeRyNa PiReS said...

suw:
--->salam perkenalan gak:D

~Cinta Milo Ais~ said...

selamat hari raya..salam kenal..seronok raya dgn bila semua ada kan..meriah rumah hehe

cHeRyNa PiReS said...

cintamiloais:
--->ye...cenggitu la hendaknye...salam kenal jugak:D

Dayu said...

meriahnya raya
time salam2 tu yg mcm control sadu skit
taun ni biasa je lah, taun lepas la mcm terlebih syahdu ms salam raya..

isskk siannye raya taun2 lps u, seb bain taun ni cuti

cHeRyNa PiReS said...

dayu:
--->tuh pasal sha kate macam filem hindi jek...hehehe...selamat hari raye:D

Kak Liya said...

bahagia rasanya bila tengok gambar kalian...

cHeRyNa PiReS said...

kak liya:
--->terime kasih:D

lankapo said...

tu lah kita kena bersyukur dapat beraya satu family, walaupun lambat sehari ker kan.

orang lain lagi malang, ada yg eksiden lah ..lagi sedih ..

cHeRyNa PiReS said...

lankapo:
--->betul tuh...kite takkan sangke yg raya tahun nieh boleh menjadi raya yg terakhir utk kite ngan family...

Adry said...

subhanallah.. teringat plak ketika aku masih boleh cium tangan mak dan ayah aku sambil minta maaf... huhu... i really miss those days... :sob: :sob:

Adry @ http://www.adrysabry.com