Tuesday, November 11, 2008

sha: table for two...not my table alone?

" ....how are u? Lame tak dgr cite. Keje mane skang? Slalu balik Seremban ke? Tinggal mane skang nieh? Call me at: 272727272727...? "
"Sha...gaji u mesti banyak kan...blaa....blaaa...blaaa....btw, boleh tak mintak number u?? "
"Skang barang dah mahal, Sha. Kalo dapat wife yang sanggup tolong, Alhamdulillah....? "
"U nieh anak tunggal ke Sha?...bla..bla...bla....I see...Oh, anak sulung ye. Tp parents u support kan? Tak byk komitmen sangat kan? Kalo u kawen, senang kan?? "
"Hmmm...kalo I kawen ngan u, takpelah...Nanti boleh u support I kan, Sha...? "
"Dgr cerite skang dah keje ye, Sha. Nanti boleh kite kuar makan?? "
"Belanje kawen nanti, tong-tong laaaa...?"

Keluarga aku ada 2 andartu (which stands 4 anak-dara-tua or a spinster). Sowang kawen lambat, sowang tak kawen sampai org umo 50thn. I used to think makcik2 aku tak kawen sbb atuk aku strict. As much as I love my dear grandpa (yg tgh sakit nieh), aku tak nafikan la yg die mmg strict. Macam aku nieh dah generasi cucu, so...probably tak brape sangat la (lagipon sume kate aku nieh kesayangan...tuh sbb aku yg paling byk slalu argue tp yg slalunye dpt everything pon aku gak...hehe). And sumtimes I put the blame on my aunties gakla cuz my aunties nieh mmg ganas2 and laser. Kdg2 tak nampak appealing...which I thought, gaknye...sbb tuh la tak kawen. N like myself...I used to think yg my aunties byk komitmen, dats why tak kawen. Or probably they didn't put enough makeup ke....Ntahlah...byk teori aku dulu. But I didn't say it outloud...kecik ati makcik2 aku nieh nanti...

Now, I'm 26 and not married. Aku rase, aku mule memahami situasi dowang. Maybe tak sume....mungkin tak serupe....but aku rase, skang aku paham nape org tak kawen. Aku slalu tak pk sal mende2 nieh...until just recently. Kegunaan friendster bile nak jupe kawan2 lame. Sumtimes surprise jugak kan....kalo jupe kawan2 lame nieh. Ade yg dr sekolah rendah dll. There are times kite tak sangke kite jupe org tu pon or tak sangke ade connection nieh. One thing gud bout friendster, merapatkan silaturahim. Tp one bad thing bout friendster...u wish u dun have to meet certain people in ur lives... (lucky aku takde mase nak setup facebook betul2!)

Aku tak cantik. Dat I have to admit. Even size pinggang aku nieh dah terlebih seinci nak pakai Levi's 4 Ladies. So, no sexy jeans 4 me. Sume straight cut. And I dun care pon...so long dat I'm healthy, biarlah saiz pinggang tuh kan. And...bab perangai plak...not all people can tolerate me, especially my mouth. Hehehe...so, no surprise if I dun have anyone as yet. Blame on me...

Cume...lately, msg2...and conversation macam kat atas tuh la yg menyebabkan aku trus jalan straight. Macam jeans aku. Kdg annoying gak...bile bukak2 friendster...so called long lost friend, a former schoolmate or whomever yg konon dah lame-tak-contact-tp-slalu-teringat msg ko. What the heck? Aku mule2 ok lagi la...until they came to the part, keje...salary...and whether I have commitments...Oh, c'mon! Do u noe that those things are supposed to be private? Pelik tul....

Ade tuh pulak kate....dulu time skolah tak dpt nak luah feeling...cuz mase tuh same2 blaja and skang dah takde komitmen..baru boleh usha. Well, weird la jugak sumtimes sbb kalo jenis yg dok ngutuk ko mase skolah...pastu tak jupe sampai lebih 5 thn tibe2 nak usha...demam ke? Tak pun buta? Sbb aku dah makin gemuk kalo nak banding ngan zaman sekolah...hehe...

Say, u managed to go out for a date. Tak sampai 5 minit dah bosan cuz they will start talking bout future and how can I help with dat future. Arrrrkk???? Blur. Yg paling best skali when they talk about the monetary part. Huhuhu...pls....u dunno me well enough 4 dat. Or...they ask u questions, and then made a statement, ?Nanti kalo dpt macam u, untungla...tak payah susah2 nak support? Not every gals think dat talking bout future or sharing dreams are romantic, sayang oiiii... U sure gonna be forgettable soon, dear...

Seriously, skang aku memahami Siti Nurhaliza. Mesti keadaan lagi teruk utk die, dgn muke die yg lawa....career die yg successful...duit yg byk dan dgn kesopanan die tuh. Aku bkn la minat kat die, but...I think I understand her options now. Muke ku tak cun, aku minah kilang and duit tak byk, tapi masih rase risau. Die macam mane agaknye dulu? Aku rase bkn aku sorg pon pk macam nieh, bile aku borak2 ngan member2 seangkatan....yup, sumtimes we have the same worries - materialists!

Sum people said, aku tak kawen cuz aku tak get over Sepet. Trust me...kalo macam nieh nak replace Sepet, baik tak payah. Lagipon sowi to say, dgn Sepet dulu pasal duit nieh secured sket...sbb as sumone in higher level than me at work, he noes my salary and he care less bout dat cuz he is earning more than dat! Die pon tak heran la kalo pasal duit aku nieh...hehehe...With the msgs and words used...u'lll never know what a guy can ask ur parents soon. Ntah2 sume harta nak disiasat! Org slalu kate pompuan yg kuat cukur la...mengira duit la...tp aku rase skang laki pon ramai macam tuh. Lagik scary.....wwwwuuuuuuuuhuuuuuuu?

The most important thing is sincerity. Besides Sepet, aku tak jupe lagi org yg ade kualiti itu setakat nieh. Rezeki dtg dr Tuhan. Life has taught me as such dat not all women are dependent. Regardless, a man needs to lead:D

Agak2 kan...kalo aku cakap yg aku anak sulung dgn 3 adik lelaki tak abeh blaja lagik, taking care of sick parents and having an old car to maintain, nak ke org kat aku? Hahahahaha...ape punye soklan nieh. Looking at the scenarios these days...tak heran ade yg lari berterabur. I care less bout chasing:D

12 comments:

Nurmala said...

mmg ada lelaki² yg macam ni skang.. diaorg nak fikir senang diorg akan datang..

p/s: saya ada sepupu yg dah andartu jugak.. x tau naper. tuhan yg maha mengetahui..tapi kalau cakap pasal mulit, mulut dia mmg tersgt lah laser.. dan dia saja yg betul, org lain salah..huh!!

juelee said...

huhu minta dijauhkan...

in relationship, sincerity most important.. money, appearance do come number 2..
ada dwet tak semestinyer menjamin kebahagiaan dan kegembiraan ati ye tak?

papepun, jue doakan sha will meet sumone better to take care of ur 'hati'..

Suzi said...

tadi akak dah dtg...blm sempat tulis komen anak dah buat hal huhuhu...
byk2 doa sha...jodoh pertemuan Allah yg tentukan...hanya Allah saje yg tahu siapa yg terbaik utk kita...
moga sha dpt teman hidup yg terbaik buat sha....

Pocket said...

Pocket pernah tahu tentang seorng technician dari kilang yg happy kawin ngan pensharah IPT.
seronok dia tak perlu keja...
seronok dia dapat tanah n rumah dari pak mentua.

bila ditanya, kenapa ko yg 24 bleh ok plak kawin ngan kakak yg 32?
'duit beb!! duit.. cinta buleh dipupuk. aku tak sayang pun dia sngat, tp aku tak yah keja pas ni. sapo tak nak!?'


tte pocket pikir pathetic nyer...
kalau sama skolah, malu pocket nak ngaku sama
kalau sama bangsa, malu pocket nak ngaku sama
kalau sama jantina pun, malu pocket nak ngaku sama ...

tak der self pride ker?
bodoh kan...


as for u sha.
just be yourself,
the right man will come,
and chemistry will work its magic.

Tie said...

Sha! Sapa kata sha tak cantik?? Sha jauh lebih cantik dari kak tie ni! Orang macam kak tie pun ada yang nak, inikan sha yang cerdik dan berkerjaya.

Percayalah sha. Nanti akan datang orang yang betul2 istimewa buat sha. Dan sha... pasangan kita sebenarnya saling lengkap melengkapi. Biasanya, kalau sorang tu becok, sorang lagi bersifat pendiam dan penyabar. Dan jika sorang tu cermat, sorang lagi mungkin boros. hi hi...walau bagaimanapun, kita kena terima pasangan kita seadanya.

Sha cantik, mungkin dapat hubby yang biasa je tapi pendiam dan penyayang...hi hi...pandai betul makcik nih!! Yang penting sekarang, toksah fikir tentang kahwin, hanya ramaikan kawan2. Dari berkawan tu lah, kita mungkin akan temui pasangan kita, inshaallah... dan jangan lupa (byk songel betul makcik nih!)Ceria selalu!!

azie said...

argh! geram dgn lelaki2 mcm tu. tak senonoh. tak malu nak makan hasil bini siap2..kalau sharing, takpe gak.ni...

haih..lelaki sekarang byk tak berkualiti.

susah nak cari yg berkualiti A..byk yg takat2 lulus je.

sorry if i mcm harsh sikit. geram lah!

Neeza Shahril said...

lelaki yang ikhlas tak kisah kita siapa dan macam mana keluarga kita sha..
kalau yang jenis macam sha tulis tu, nampak sangat ada udang disebalik nasi goreng :))

~Cinta Milo Ais~ said...

manusia memang macam2 perangai ada, tapi jgn putus asa masih ada lagi lelaki baik dalam dunia ni, saya doakan satu hari nanti kak sha akan jumpa lelaki yang terbaik untuk kak sha InsyaAllah

shasha said...

oh... my... god. sape yg bodoh sangat tanya soalan2 mcm tu? those are very very personal questions.

and i know u well enough to know that org2 mcm tu is definitely not in ur list.

btw, kita kan langgar pantang amik gambar kat pelamin ke ape ntah, yg kakak cite hari tu.. sbb tu nanti kawin lambat. haha.. tak kisah pun kut... i already have nephews and nieces, and a nice family. complete already.

lankapo said...

sha,

klu i lempang jek haha. lek lah sha. U ni banyak fikir la haha. sabau sabau. doa jek banyak.Tuhan akan kabulkan.

Klu laki yg sibuk2 pasal gaji nih,boh layan jee.

Sembnag Liverpool nk kalah takper jugak kan haha

Sha, tak cantik ke..haha. Ada laki suka yg gebu gebu gitew hehe

Quiyah said...

sha.. aku gile setuju dgn paragraph nie

"Ade tuh pulak kate....dulu time skolah tak dpt nak luah feeling...cuz mase tuh same2 blaja and skang dah takde komitmen..baru boleh usha. Well, weird la jugak sumtimes sbb kalo jenis yg dok ngutuk ko mase skolah...pastu tak jupe sampai lebih 5 thn tibe2 nak usha...demam ke? Tak pun buta?"

aku pon penah terkene cam ni sha.. cam bodoh kan? pada aku tak yahla nak cover-cover..diorg ni mmg buta..

shaxx said...

cantik ke buruk ke itu pandangan individu la kan... jodoh di tangan Tuhan tp kita tetap mesti kena usaha... so don't give up sha!