Sunday, April 12, 2009

sha: finding botok-botok ikan recipe!


Aku langsung tidak menceritekan pasal trip aku ke JB hari tuh. Aku ke JB 2 minggu lepas bersama aunty dan ibu ku...melawat mummy an Shasha...spent a night then balik ke rumah balik.

Ape yg interesting? So many things! Contohnye botok-botok ikan. Apekah botok2 ikan?


Botok2 ikan ialah sejenis makanan yg berasaskan ulam dan ikan dan dibungkus dalam daun pisang. Macam dalam gambar....kat hujung sekali tuh.


Macam mana aku nak describe botok2 ikan nieh?
Botok2 nieh adelah combinanation ulam, ikan dan rempah di dalam bungkusan daun pisang. Semua bahan2 nieh kemudiannya dikukus.




Tapi gambar nieh tak same ngan botok2 yang aku makan. Botok2 yang aku makan kaler macam merah2 sikit...style macam rendang. So, I keep on searching for the recipe. Rupenye lain style botok2 ikan dari Indon ngan botok2 ikan kat Johor. Ade gak botok ikan Thailand!

Macam-macam rupa dan resepi. Aku rasa nak makan sangat botok2 sejak lawatan ke Johor pade hari itu. That was the best breakfast ever this year! Aku sangat hepi sebab mase tuh la aku dapat nak breakfast with my aunties after several long years (semenjak grad and kerja). I will never forget that day regardless of how simple it was.

Aku jumpa gak gambo nieh:
Tapi description nie die pakai ikan masin and kelapa parut. Tapi yang ini pon resepi Indon. And die punya tuh tak menarik sangat la...so, walaupon gambar lawa....tapi tak menarik perhatian ku sangat...

And...finally I've stumbled into this link:

Hmmmm...tak sabarnye nak buat Botok2!!! Okay...nak gi kedai nieh...nak beli ikan...nanti aku akan update resepi kat sini, k!!!:D

Mintak2 la percubaan aku menjadi yeeeee!!!

8 comments:

Tie said...

Ha ha....kak tie dah lama tak makan botok2 ni. Biasa mak yang buat.

Memang sedap bila makan dengan nasi panas2...hmm....yum yum..!!

cHeRyNa PiReS said...

kak tie takde resepi ke? perturun la kat sha...sha betul2 minat ngan botok2 nie!

syareena said...

pernah jumpe tp lum mencube,

mcm otak2 ke rasa die...

ke mcm mkn ikan je....

Adry said...

botok botok??!! menarik... first time dengar... jangan botox dah la... hehehehe


Adry @ http://www.adrysabry.com

bozzobattousai said...

tak pernak dengar plak bozzo botok ikan...nak kena rasa nih sedap ke tak...kat area KL atau Ampang ada tak?

Kekanak Tokyo said...

botok botok tu bukan otak-otak style johor ke?

rasa cam otak2 kan, dia stim kan?

ke lain...hahah

pandai2 je aku ni..hahaha

Anonymous said...

owh yeaaaaaaaaaaaaah best breakfast so far this yr sbb elaborate gilaaaaaaaaaaaaa... :D

and the laksa johor frm that place sedap kan?

owh, kakak u forgot to mention seafood dinner yg tidak kurang enaknya... nyum nyum... :)

-shasha-

cHeRyNa PiReS said...

tak lupa...just belum dpt cerite...and btw, i forgot to take pix for the 1st time! mentang2 makanan best kan!