Monday, October 26, 2009

sha: a princess

This posting is specially dedicated to:

When I was five, my teacher asked me to give a letter to my parents. I didn't know what was the content of the letter, but it has got something to do with my outfit for the upcoming Tabika Kemas' concert.

After I passed the letter, ibu, ayah and Mak Long went to the shop and bought me a frilly white gown. Then they bought a white hairband with embroidered scarf, white ballerina shoes and white socks which looked almost similar to a fisherman net.

Days after the shopping, ibu was busy - sewing the scarf and hairband together with ribbons. Mak Long on the other hand, bathed me and put some make up on my face. It was a very unusual experience, considering I just received some beatings from my mum after snapping her red lipstick into two. So, I was delighted - my nosetrils flared because I knew I would look beautiful.

After settling me into the gown, Mak Long dealt with my curls. An embroidered veil rested on my crown. I found out that the scarf and the hairband were for the veil and ibu didn't sleep because she was sewing all those ribbons and sequins. Back then, I didn't know how to appreciate that much.

Then I put on the fisherman net along with my ballerina shoes. The moment I reached school, my teacher asked me to queu behind my friends. Some looked like a soldier, a policeman, a Malay bride, a teacher and so many other occupations I couldn't remember. Ibu passed me a bouquet of white lilies and roses while reminded me to smile.

Being ibu's only daughter made me nervous; she was always so demanding. I didn't smile but I was thinking of crying. The moment my teacher called up, "Siti Nurshahida dengan baju tuan puteri!" I was swallowing my tears. The 'U' on my mouth turned upside down and my thick eyebrows drawn together to form a frown. I ran to my parents when I saw the adults grinning while I was walking on the stage. My self-confidence went down to zero. That princess was so scared and angry!

However, I knew why my parents chose Princess instead of other identity for me. I was this girl who loved Lego as my toy but loved Snow White as a bedtime story. I used to matchmake Lion-O in Thundercats with her. It turned out that she chose a very awkward prince to be her happily ever after companion. Thanks to that Seven Dwarves, she has made a decision which was obviously against mine! Huh!

Since I loved fairy tales, my parents made a point of making me a princess at least for a day. I was happy, of course. I got to wear what Cinderella was wearing! I was afraid of mice and I hated gulai labu, there were so many times I wished that those creatures would changed into carriage like a Cinderella story - they didn't. Cinderella must be really kind; for she could endure having pumpkin and mice in her life while I couldn't. Clearly, I was no Cinderella. I just loved her outfit except for those glass shoes:)

My taste changed as I grew older. I eventually acquired my liking towards Ariel, a mermaid princess who had lots of friends! When I made new friends in primary school, I named them with Ariel's friends name - Hanim was a Flounder and Zuraidah was a Sebastian;)

As someone who loved books very much, I developed my interest in Belle, the girl who had the beauty and brain at the same time. I loved Belle because she had such a grace and knowledge, the Beast loved her so much and I truly liked the Beast too! I mean, he was not like the princes of Snow White or Cinderella (who I found very stereotype!). He was not handsome but his actions were cute. Honestly, I would rather have The Beast as he was before he changed into that average prince. The Beast was the type of man I wanted to have as a partner when I grow up:)

I enjoyed so many other tales, but the list will be too long for me to put it here. I fell in love with several non-cartoon characters as well - thanks to Judith McNaught and Jane Austen. But none of the heroes would ever match The Beast;)

Monday is a public holiday in Negeri Sembilan. I've never seen any Majlis Pertabalan in my entire life but today is the day. While we're officially going to have a new master, this fatty princess over here is thinking about so many other things.

Being a pure blood Negri Sembilan princess is not easy. The prince in Sleeping Beauty knew where she was coming from before he kissed her, so he wouldn't mind. The prince who climbed the tower using Rapunzel's long hair knew she had a beautiful voice before risking anything for her. Jasmine, in Aladdin, is a royal princess who fortunately fell in love with a kind hearted thief (with help from the genie).

Looking at the experiences of people rejecting a Negri Sembilan girl sometimes makes me think that it's good to celebrate the similarities instead of differences. Deep in my heart I would say, "Cari orang kampung sendiri." Nobody want to learn the heart, they just look at where I'm coming from. How frustrating - but that's the reality.

Somehow, when you're poisoned, there will always be the cure. My roommate said this to me after I broke up with my boyfriend who cheated on me with a Terengganu girlfriend (because he celebrated similarities and not differences),

"Aku tak mati pon makan gulai yang ibu kau masak. Kalau aku tak suka orang Negeri Sembilan, sampai bila-bila pun aku tak makan gulai siput sedut tu tau! Rugi je. Gulai kau, style lain. Gulai aku, style lain. Susah senang kita kan sama-sama, Sha? Kita kan kawan? Peduli apa aku kalau kampung kita tak sama?"

Thanks to Azwa, my roommate in college who had a Terengganu IC with Kedah ancestors.

"Why did he came into your life when he knew that he couldn't bear with the differences in the relationship?" she said. I agreed.

When I raised my concern to Sepet, he told me this:

"Check la the late Sultanah Kedah tuh orang mana, ye sayang?"

And I did.

At least someone was thinking positively about this. After years and years of people saying, "Woooo...orang Negeri Sembilan banyak ilmu guna-guna." Or, "Jangan...nanti semuanya dilebihkan ke perempuan!" They didn't know me. Yet they made such statement.

I would rather be a princess of my parents forever than becoming Raja Sehari if that is the mentality.

Let it be, until someone accepts me as I am.
Accept where I'm coming from.
I can't change my origin, kan?

Is there anyone who can materialise the dreams under the sakura trees?

Hehehe. That's so cheap.
I won't go to that extend of finding myself a husband:P

But there's no cherry blossom in Seremban.
Maybe I should go global. Hehe.
No harm in asking kan?

I just want to nurture an Orkid.
Please pray?;)

* Check out Tadika Aulad's Konvokesyen (found this while I was blogwalking)

29 comments:

Kujie said...

owh sha... you have to kiss a lot frogs to find a prince :p


Kalau fikir negatif, negatiflah yg kita dapat... bab2 remeh temeh tu bukan sebab dia orang putih ke orang hitam ke..orang Negeri ke..

imHepPie said...

besh kn kecik2 dlu rasa cam princess hehe

cheqna said...

princess???

huhuhuhu

macam nak berangan je la kejap

hehehehe

farah aminuddin said...

huhu sebelum ni takde pulak dgr cite psl org n9.

chekdenoor said...

Salam princess sha..... sure comelkan..... tak ada photo ker....

cik intan (◡‿◡✿) said...

.akak x dek simpan ke gmbar lame tuh?
.alaa nk tgk
.mesti comel! :D

Tie said...

Alaa Sha...

Kak tie tercari-cari, mana tau Sha ada tepek gambor ketika jadi princess tu... hmm.. ada ke ? Mesti lebih comel dari kak tie yang tembam dulu, ekekeke.....

Masih ramai lagi fikir macam tu terhadap orang Negori tu..err..termasuk kak tie, hi hi...

Sebabnya salah sorang sepupu kak tie ada problem, isteri serta adik beradiknya kontrol abis harta sepupu kak tie tu, kereta pun mereka buat macam hak milik sendiri. Dan dia tak dibenarkan pindah dari rumah mak mentuanya.

Belanja rumah kena tanggung satu keluarga, nak beli dan pindah rumah dilarang sama sekali...

Tapi sekarang dah okay. Dia tekad nak pindah jugak. Wife dia diberi kata dua, nak ikut suami atau nak ikut mak... Bila dah pindah baru hidupnya aman.. tak ada yang kontrol-kontrol lagi.. Anehnya mak mentuanya cikgu... Tak faham betul.

Tapi kak tie tak fikir Sha begitu. Cuma orang2 tertentu laa.. dan kalau difikirkan,tak kira dari negeri mana pun. Kalau dah dididik dan dapat keluarga yang suka kontrol, memang kes niaya laa...

~ Happy Holiday... err...masih tido lagi ko ?

dotblogspotdotkom said...

masa kecik dolu.... byk dgr cite pasal org N9 kuat dengan adat..... tapi itu kisah bawang putih bawang merah la.... tahun 50-an....mungkin ye....

sekarang dah zaman orang naik ke bulan... ramai rakan2 dari N9 yang langsung tak arif pasal adat.... yang tidak terlalu taksub pada adat.. lagipun kebanyakan kita bukan orang ISTANA yang PURE memegang adat ....

kita mengikut adat sekadar tidak mahu di GELAR BUDAK NIH TAK BERADAT LANGSUNG....

pernah dalam lagu jalil hamid tu mengatakan...

"sanggup mati anak dari mati adat.... tapi kalau anak dah mati..sape nak mewarisi adat?..."....

sebenarnye tidak le sebegitu... cuma orang kita nih dah mentalitinye begitu.... susah nak di ubah...

sama le juga kalau kita kata.. seme cina itu jahat... semua india itu jahat...

adakah seme org N9 tu sama pemikiranye... ntah le... opsss... gue bukan org N9...

huhuhuhuhu open minded...

julietchun said...

semua tempat ada org baik dan jahat.

~Kak AZZ~ said...

kawan2 akak suka sgt kata org pompuan n9 ni queen control....ampehhh je...kalau tak tau pasal adat tu, jgn la nak memandai cakap....ni semua main ikut/dengar je apa org cakap....padahal org negeri lain melampuh yg kaki kontrol ni....cuma malas nak kecoh2kan je....lenkali baca dulu apa yg ada dalam adat pepatih tu, jgn main sedap mulut je nk cakap...(marah ni hahaha...)

*Sha ni mesti cute je taim pakai gown cinderella ni kan....alololo comeynya...hehe....

~ mizzAmy ~ said...

i thought kes orang N9 nih kisah dulu-dulu. but now pun ada ke? same goes to org kelantan lah. certain people tak nak dekat org kelantan sebab org kelantan jahat, katanya. tapi, realitinya tak semua yg jahat pun.

insya-Allah, there's a gentle man out there yang tengah mencari-cari princess nyer. cuma pintu tuh tak jumpa lagi, tak pun tersalah kunci kot. so, kak sha should give him a correct key. ;)

precious said...

I love orchids. Then again, i love all kinds of flowers ... fairy tales, too! Have a nice monday.

Sasha said...

Salam Sha...

Baru berkesempatan melawat blog yg ceria ini... harap2 dpt berkenalan ngan lebih rapat lg ngan Sha... dari kak Sasha... I've added u in my bloglist...

Samaira said...

hikss
masa kecik2 dulu
suke gak tgk katun princess2 ni
tp lebey suka tgk katun JEM sbb byk nyanyi2
sgt suka muzik dr kecik g hehe:)


x kira dr mana
x menentukn sikap masing2
diri sendiri yg membentuk sikap msg2 kan huhu

iza~de~bintang said...

Haih seronoknya cuti, Iza kerja. Jap lagi nak pi KL jumpa customer..huhu.. malas sangat.

Dulu2 ada juga dengar usikan pasal kawen ngan orang nogori, tapi tak tau lah betul ker tidak. sebab bagi iza orang baik bukan bersandar kepada geografi atau rupa:)

Selamat bercuti Sha...semoga mimpi jumpa price charming tu cepat jadi realiti :)

ashley said...

chery,
you really love to berangan angan kan?
he he he..don't daydream too much, my dear!

farah said...

saya pon mau jadi princess.

err, angan2 masa kecik.

hehe.

Na Shari said...

Abang akak kawin dengan orang negeri 9...Relax je.. :)

hasni said...

hasni pon ada mslh kenegerian ni
erm
xkenal maka xtahu
xtahu maka xcinta
ye dak?

LotsOfLove-Pearls said...

My Dear Sha,
Dulu time kecik2 (tak ingat dah umo berapa), mum LOL ader belikan white gown. Mcm princess ar katakan..

Ada pernah tu, LOL cuci then jemur. Ntah tah cmner gown tu jatuh coz of my auntie.

Nat tau aper jadi, LOL ngn dia tak cakap beberapa tahun coz of peristiwa tu jer. Ya ar.. Mum LOL yg belikan and LOL sangat sayangkan gown tue. Yang LOL heran, apesal lak auntie tue sampai nak gaduh2 ngn LOL. Bukankah time tu LOL masih kecik. Dia dah kawen, beranak pinak dah..

Adesh..

Til now dingin..

That auntie isteri kepada uncle (adik mum).

*Dah bertahun tak pakai gown..

sora-ao said...

haiiiishhh...memang surprise, tapi memang reality org zaman skang pun berpuak2 camtu lagi...

org kata kat i jgn ambk org pantai timur la apela..macam2..i lekat je ngan org terengganu. my fiance pun kena brainwash jgn ambk org johorla melaka la..tup2 dapat johorian gak. klu dh jodoh tu, walau dimandrem utk tolak sekali pun, kun fayakun jugak kan..

untuk mereka la kan, ko sape nak judge puak org lain? ko kata mereka pelik, derang pun pikir ko pelik.

sorry, ter emo plak :)

N A N I E said...

Dear..put up your princess life masa kekecik dulu..so cute! :)

Reject N9 Girl? ntah mentaliti sesetengah orang camtu kan? For me semua orang sama..tapi frankly sejak my kazen kawen ngan org N9, I cam nak tahu more about that..menarik!
maybe one fine day, you shud citer dalam ur entry la dear :P

caluk@cencaluk said...

mcm baca novel lak he he

mier@merr said...

waaa.... u must be really cute in that cinderella's dress...

sis...tade pic ke??

et said...

huu..teringin nk tgk kak cheryna kecik2..^^

owh2..dlu2 sopan je..sentiase bbju kurung..x suke gaun..leceh~ hehehe~~

blogresipi said...

Sha, kalau ade gambar mase pakai baju princess tu boleh letak.sure comel :)

Drama Mama said...

ohh typical la orang cakap orang negeri camni, orang kelantan camtu, orang tu camni orang ni camni. tp actually it's all up to individual, kalau culture tu semua biasa la kan semua negeri ada adat memasing.

so apa2 pon, look deep within urself and find out what u really want in ur partner then look for that quality, betul tak? huhu

manje said...

eeeee ...
geramnyeeee
sape la yang nak melabelkan orang from where thay come from tuuuu
manje is a pure negeri sembilan.
(eheh,walaupun tak tahu cakap nogori)
hello....so typical minded la yang berkata-kata macam tu.
pancung kepala t.
=D

Anonymous said...

kakak! i hope u'll read this.

the new yamtuan's consort is one of terengganu's princesses. hehe :P their sons went to prestigious universities in UK.

so uhm, maybe the combination of masak lomak cili api and nasi dangang terengganu make smart kids! hahaha... pandai2 je buat conclusion sendiri :P

anyways, yeah, orang cakap perempuan negri sembilan queen control and garang, thanks to their perception of certain public figures. ahahahahahha. darn. tapi tak tipu. ramai orang cakap cam tu. garang pun garang lah. so what? ahahahahahaha betul tak?

siapa tak rasa masak lomak cili api mmg rugi la...

~you know who i am :P~