Monday, December 14, 2009

sha: telur orang kahwin


Bunga Telur
Originally uploaded by quillbearer
The memory of my late grandfather has always been about how he mentioned certain things. For example, he called his torchlight "celait". I always thought that he didn't know how to speak proper English. He just simply wanted to tease. He knew. I heard him. And he was much better than me!

I called it bunga telur. He called it something else. No bunga. It was "telur orang kahwin" or directly translated as groom's egg.

I laughed at this once. If I'm saying Telur Orang Kahwin with a reverse mind, definitely I'm thinking of something else, don't you think?

December is a wedding month. Where bunga telur or what I called as telur orang kahwin is available in almost all wedding. I know people give away cakes,candies and pot pouris these days but for me, giving away eggs is a classic act, and I like the classics:)

I always wanted the simplest stuff. I had seriously told ibu that I only wanted an egg in an origami serviette if I'm getting married. (I have dreams too, you know).

Do you know that during the old days they folded serviette to make it a basket for the egg? They just used the cheap pink colour serviette.

My ibu thought that it was just a joke. It was not. Nowadays we have colourful serviettes:)

Well, I just want to be happy. That's all. I don't need fancy bunga telur. Though I hope I know how to make telur pindang like the one I ate in Johor. I heard it is so difficult to make, because if I don't do it correctly then the eggs will become bitter. Bitter telur orang kahwin? No, that's not a good idea:)

Or telur masin orang kahwin?
Yikeeeesss....that sounds...errrr....

Talk about reverse mind now.
Thinking about flower and telur is making me grin. Oh Sha...you're so dirty minded! Yet you're not married. Wajib dah!!!!

Are you going to any wedding?
What is the colour of telur orang kahwin today?
* I accidentally published this earlier. So, here you go...republishing!!!:)

16 comments:

sI tEDI said...

sha,
12 dan 13 hb ni baru nak g umah kawan kawen..
aku pun panggil telur orang kawenlah sha.
ko cakap ni baru perasan.. macam ada kelucahan di situ..

jenab ngan dak bulu makan telur tak> ekekekkekek

Erna said...

salam sha..betul la..acik kalau pi kenduri..lebih suka diberi telur dari beranika jenis cupscake..tapi...fikiran tuan rumah dah berubah..mereka rase kalau dibagi telur..membazir..tak makn...salah tukan.kat umah acik ni..banyak mane pun tak pernah membazir..cuma sekarang ni susah nak dapt orang bagi telur....telor orang kawin...fikir yang elok2 je ye sha..

Tie said...

Zaman dulu telor orang kahwin warna merah... masih ingat lagi, tengok makcik2 sibuk mewarnakan telur.. masing2 punya tangan berwarna merah jugak! Tapi sekarang orang dah malas, malah nak rebus telur pun malas, bagi cokelat atau lain-lain. Hilanglah budaya kita, ya...

Sha minat telor pindang ? Kak tie tahu buat...eh.. mak kak tie laa..hehe..

Biasa mak buat guna telor itik supaya tak mudah pecah. Tapi sebelum rebus tu mak ketuk perlahan dengan belakang sudu supaya retak sedikit... nanti rasanya lebih meresap ke dalam.. huhu.. dah lama tak makan. Nanti kak tie nak cuba buat sendiri.

Cik Qemm said...

i am suppose to go to a wedding YESTERDAy. but the bf make sudden changes and i was left alone on saturday evening.poor qemmal,no terur orang kawin :(

~Kak AZZ~ said...

haaa......td ada kenduri, akak tak pegi pun..biasalah kan...tak suka sgt pegi kenduri kawen2 ni...

*kt sini dh bnyk kali dpt telur org kawen yg mentah...samada itu trend skang ataupun dorang terlupa nak rebus...atau dorang terembat telur tu terus masok dlm bunga telur....

tp akak lebih suka bunga telur dr cupcake or yg seangkatan dgn nya...macam tak lengkap je majlis kawen tu tanpa bunga telur/bunga pahar.....

*my choice.....lime green + off white/cream....hik3

Pocket said...

sha nak test kiter ker nii?
bukan dah post dah ker karangan ni
dulu
puas pocket baca nak tgk anything new org not.. tp somehow tak der pon..

DejaVoo?

:D

~ mizzAmy ~ said...

aissh.... cam pernah ku baca jer. like pocket said. kak sha ni nak test kitorg ke? ahakss...

amy tak makan lah telur2 kenduri ni. sebab i dont like telur. kihkihkih....

Cik Qemm said...

ye pocket.dejavu..

patut mcm pernah bace.republish rupenye :P

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Sha..
datuk and nenek i pown sebut 'celait' gak..
dan yg selalu dengar dorang dakap 'ulidi' merujuk kepada holiday..

telur?
kalau adat org kawen kat tpt lol, telur xde rasanya..
hehe..

like flower..
ngeeeee..

Dee said...

dee dulu masa kahwin tahun 2004..org dh x buat telor2 ni..but i insisted..n i really2 got it u know..my uncle sponsored all those telurs..hahaha..tp bubuh dlm kotak telurlah..xlah dlm serviettes tu..tp kalo dlm tu..bestnya..style org dulu2..x pun boh dlm bekas mengkuang tu..tiga segi..cantik betul..

Super Nia Hana said...

eheeh..telur pindang tuh..sampai skang tak reti nk makan

google said...
This comment has been removed by the author.
google said...

selama hayat pakcik nih la... tak PERNAH tengok TERLUR ORANG KAWEN!!!... huhuhu so i've no any idea what kaler is..muwakakakakaka

fa10 said...

semalam baru belajar pasal serviette dr anak jiran sblh...sblm ni duk panggil tisu jer

nmz said...

ohh, dah lama tak gi rumah org kawin. telur pindang pun rindu juga..aha

hmm,patutlah mcm pnh baca.i've been reading all ur entry dulu..hehe

[asam]pedas said...

hahahaha
TELUR ORANG KAWEN!
betul tedi cakap:. ade kelucahan!

telur pengantin!
sedap sikit kot:..
hehehehehe