Monday, November 26, 2012

Puisi Satu Petang #KanvasPutih

Puisi Satu Petang #KanvasPutih by cheryna_27
Puisi Satu Petang #KanvasPutih, a photo by cheryna_27 on Flickr.
#KanvasPutih

Kanvas Putih aku
Ada bunga warna ungu
Ada tulis nama aku
Ada simpan hati itu
Bukan untuk cari seteru

Kanvas Putih aku
Mata sepet bukan tak buka
Cerita sedih cerita duka
Tapi bukan menambah luka
Ubat rahsia sebalik cerita

Kanvas Putih aku
Kongsi senyum rasa gembira
Senyum kulum seribu rasa
Senyum manis umpama gula
Senyum tawar bukan tak rela
Senyum pahit bukan tak suka
Perlu selinap makna ku kata

Kanvas Putih aku
Ada kenangan untuk ingatan
Bukan makna tidak ke depan
Bukan pula hidup berangan
Tapi itu semua pelajaran
Untuk aku juga kalian
Yang baik diikut yang buruk jangan
Yang cantik diamat yang nista dilumat
Walau bukan kata hikmat

Kanvas Putih aku
Bukan tinta keramat
Bukan azimat sendat
Cuma hidang untuk yang minat
Cuma naskhah buat yang hormat
Cuma sindiran buat yang benci amat
Tapi semuanya letak di niat

Kanvas Putih aku
Untuk yang tersayang
Untuk si bayang
Untuk yang bengang
Untuk yang miang
Untuk yang mengganyang
Istimewa untuk yang mengenang

Kanvas Putih aku
Bukan sekadar berlagu Ungu
Cinta Dalam Hati dan Demi Waktu
Tapi mungkin merahnya Rasa
Warna warni Pelangi Senja
Atau jambunya Penghujung Cinta

Kanvas Putih aku
Milik Cheryna
Dia bukan mencari arjuna
Atau berkicau lagakkan nama pena
Tapi cinta Tuhan di atas sana
Dikejar direbut bagai pawana


Love,
cHiSHa cHeRyNa PiRes
writing a puisi at last!
Special Dedication to SyaraMohammad and Buku Jalanan Seremban
24112012, Lebuhraya Utara Selatan.

18 comments:

SURIA AMANDA said...

waaaa....minat puisi rupanya Cheryna ni....

Remy hazza said...

warnai kanvas putih dgn warna2 kehidupan...... coraklah sendiri dan hargai setiap lakaran...... kerana kepuasan nya ada disitu......
go go sha!!!

4feet8 said...

mcm bolg sha. kanvas putih ditemani bunga purple..

Len Inouie said...

Yeah~....
Sangat suka!
:)

"Yang baik diikut yang buruk jangan
Yang cantik diamat yang nista dilumat
Walau bukan kata hikmat"

Jna marcello said...

kakkkkkkkkkkkkk SHA~!!!! na sukaaaa na sukaa ni dipaggil pusi ke pantun ke sajak ke ahh whteverrrr NA SUKA!!!! ;D ;D ;D
Na da bookmark entry ni hihihiih

#sesuai blog kak sha putih purple

Dinas Aldi said...

Well written dik Sha! I LIKE!

kiera'sakura said...

Kanvas putih aku yang ditujukan khas buat ...:behind the sepet eyes of cheryna:.. is it true? ;)

Kak Sha puisi satu petang nie kat mana? sbb ritu kwn ada jugak pegi PSP kat ipoh tak silap. kak sha kan datang ipoh tue yg tnye tue.

Kak Sha jgn la memuji sy sgt, sy nie insan biasa yg byk salahnya jugak ;) tp tetap nk ckp terima kasih atas segala kata nasihat dan pujian akak, sy hargai sgt dan kadang menangis dengan kata-kata akak. sayang akak ketat2 :)

Rapunzeel Cikilolo said...

like like like :)

Nizam.Ariff said...

whooaaa...
terungkap segala..

hainom OKje said...

Seronoknya jadi Blog Behind the Sepet of..... sebab ada org buat puisi tuk dia...he..he...

Wah lepas-lepas tak sihat ni nampaknya makin dahsyat berpuisi Sha!he..he...

fiza said...

Wah...ada bakat lah. Best 3x ☺☺

Anita Mohamad said...

wahh serius ??tulis puisi..TERBAEKKKKK!!! i like..<3

Cik Nurul Siezuka said...

Cheryna ade bakat..All the best.. :)

Dee said...

wah..sedapnya bermadah kata..nice one..keep on writing poem in BM eh..hahaha..anyway congrats..

Kesuma Angsana said...

suka sgt2 ! hebat

wantie said...

wah,,, puisi tu memang sesuai... rasa mcm dah terdengar bunyi kompang

Aya Yus said...

indah... :)

Lan Bingka said...

best :)