Monday, July 15, 2013

heroin - amal hamsan - lejen press

Buku Aku. Dan bunga ibu :)
Tajuk:
Heroin

Penulis: 
Amal Hamsan

Penerbit: 
Lejen Press

257 muka surat

Sinopsis: 

Mungkin mood aku tengah baik sebab aku beri Heroin 5 bintang. Selain dari Seekor Pipit dan Sekuntum Mawar, tak ada lagi antologi yang dapat sampai macam tu jumlah bintangnya dari aku. Bukan senang. Fixi yang aku suka bangat buku-bukunya pun aku tak dapat nak bagi 5 bintang lagi sebab belum cukup ngam, tapi antologi sepenuhnya tulisan Amal Hamsan ni aku beri 5 bintang.

No doubt. Aku beli Heroin pada Pesta Buku Antarabangsa KL baru ini. Kira lambat jugalah aku ni. Maklumlah, buku ni dah dikeluarkan pada tahun 2011 dan buku yang aku beli pun dah cetakan ketiga. Nak kata diri sendiri ketinggalan zaman pun tak jugak.

Terus terang aku katakan Heroin ni mungkin tak akan famous kalau tidak kerana Amal Hamsan keluarkan bukunya yang baru iaitu Seyogia. Promosi Seyogia pun beriya-iya sampaikan aku hendak tak hendak terasa seperti nak "test" baca cerita Amal Hamsan dengan Heroin.

 Bukan tak pernah baca tulisan Amal Hamsan. Bahkan sebenarnya, aku sendiri tersengih-sengih bila dapat tengok nama aku tertulis di bawah namanya dalam antologi cerpen Kali Pertama. Aku pernah baca tulisannya dalam Kopi. Tapi mungkin ada tulisan-tulisan lain yang lebih outstanding, aku tak nampak sangat tulisannya waktu itu.

Kulit Heroin - cantik. Cuma kurang kemas. Kena kemaskan sikit lagi supaya petak2 macam gambar pixel pecah tu tak ketara sangat bila direnung dalam-dalam. (atau sengaja?) Tapi aku suka tema kulitnya. Macam tengok cover album Evanescence dengan Meena Harker sebagai model.

 Feminin. Tapi dark. Aku suka. 

Perasaan membaca Heroin adalah hampir sama dengan perasaan membaca Seyogia. Yang terlintas dalam kepala aku hanya dua perkataan, "Domestic Violence."

Tapi mungkin aku lebih suka Heroin dari Seyogia sebab aku rasa dalam Heroin ni masih ada keras yang boleh dilembutkan, salah diperbetulkan, dan dosa diampunkan. Sebab bagi aku cuma satu, bukan semua benda dalam dunia ni mesti berakhir tragis. Walaupun kita suka kalau sesuatu yang jahat ada pengajarannya, tapi bukan semua pengajaran itu mesti berakhir dengan kematian - kena bunuh, kena rogol, sakit tenat. Atau semua orang jahat mesti dihukum dengan panah petir.

Wooiiii...banyak sangat tengok Hindustan ke?! 

Tapi bila aku baca Heroin, aku jadi suka. It's like the younger version of me, talking to myself. Yang sekarang dah berumur 30 tahun. Aku mungkin masih kebudak-budakan dari pelbagai segi, yang berfikir macam-macam sebelum buat keputusan. Tapi satu masa dulu aku pun pakai redah je macam watak-watak yang Amal Hamsan ceritakan.

Jadi aku faham.

Ya, umur yang mentah kadang-kadang buat kita rasa dewasa tapi sebenarnya tidak. Memandang cerpen-cerpen dalam Heroin buat kau rasa, "Haishh....dulu aku pun pernah fikir macam ni. Tapi...salah sebenarnya." 

Tulisan Amal Hamsan ni detailed dan kemas. Itu buat aku tertarik nak baca kedua-dua buku yang aku beli di PBAKL itu hari. Dia tak sewenang-wenang meletakkan diri atau watak sebagai hakim. Ada separuh tulisan tu kau boleh jadi meluat. Lagi-lagilah kalau penulis ada akaun Twitter yang bash orang sana-sini, unmention dengan konon-konon diri tu sarkastik tapi sebenarnya plastik. Rasa nak hempuk saja buku tu kat kepala dia.

Tapi semua tu kau akan susah nak jumpa dalam buku Amal Hamsan. Tulisan yang jujur ni buat kau rasa nak mendekati buku tu lepas membacanya. Macam seorang awek yang jujur, kau rasa mahu kenal lagi rapat selepas salam dijawab kali pertama. Itu perasaan aku bila baca Heroin. 

Emosi aku bila membaca cerpen-cerpen dalam Heroin akan berubah-ubah mengikut watak Heroin tu. Aku suka bila Amal Hamsan ni jenis guna nama yang senang disebut. Memang kepantangan aku kalau membaca lepas tu terkial-kial nak menyebut nama watak. Ya, terima kasih Amal Hamsan. Lidah aku masih berfungsi seperti biasa :)

Satu saja yang aku kurang setuju. Filem Fiksi dengan Gadis Sigaret tu agak kurang umph untuk diletak sebagai 2 cerpen di depan. Kalau boleh aku harap Lejen Press asingkan kedua-dua cerpen ni sebab pada aku kedua-dua ni kalau nak dibanding dengan cerpen-cerpen yang lain, memang agak ketinggalan. Untuk aku sebagai pembaca yang travel sini sana, aku prefer kalau cerpen awal dan akhir tu boleh memikat aku sampai aku taknak lepaskan buku. Ini satu benda yang belum boleh dibuat oleh Heroin.

Tapi satu antologi cerpen tu mestilah kena dengan tema dan sinopsis. Aku dah boleh agak bila ending setiap cerita Heroin tak berapa berbunga-bunga. Realiti hidup kan? Lagipun bukan dia tak cerita dalam sinopsis. Bukan dia tak tunjuk dengan kulit yang malap? Baca buku pun kena tabah :)

Itu yang aku puji sangat-sangat. Ada separuh antologi tu berkonsep. Nampak seronok tapi tak seronok pun sebenarnya. Kadang-kadang kau confuse kenapa cerita itu macam itu dan macam ini sebab kau dah letakkan expectation awal-awal. Tapi, rasanya yang buat aku puas hati dengan Heroin ialah bila semua expectation aku tu seolah kena tepat. Terasa pelaburan dan perangai "pakai redah je nak beli buku apa" seakan berbaloi-baloi.

Aku tak mahu komen satu persatu cerpen dalam Heroin. Nanti rosak mood yang nak membaca. Sila beli dan sila hayati. Dalam semua-semua cerpen tu aku paling suka sekali dengan Khilaf, Penulis dan Once.

Yep! Aku ada terjatuh hati sikit dengan watak dalam ni iaitu seseorang di dalam Once. Teringat makcik ni dek kisah-kisah lama :P

Apapun tahniah Amal Hamsan dan terima kasih. Tak sia-sia Lejen letakkan anda sebagai penulis perempuan sebab...GIRL POWER! Yeah...I tend to like you with this piece. Keep it up! Belilah. Bacalah :)

Sunday, July 14, 2013

seekor pipit sekuntum mawar - siti aisyah - itbm

Tajuk:
Koleksi Peribadi Sempena #Ruang365HariBJS
Seekor Pipit Sekuntum Mawar

Penulis: 
Siti Aisyah Mat Saad

Penerbit: 
Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM)

122 muka surat

Sinopsis: 

Buku ini aku beri 5 bintang kerana ia sangat bertepatan dengan apa yang aku cari. Buku alternatif memanglah bagus-bagus dan satu minat baru yang agak addictive bagi aku. Tapi buku macam ni pun tak kurang hebatnya. 

Siapa kata buku ITBM tak cool tu aku tak tau nak kata apa sebab ada beberapa buah yang aku dah baca dah hebat-hebat semuanya! :) 

Aku beli buku ni di Buku Jalan Seremban sempena #Ruang365BJS tempoh hari dengan harga hanya RM10. Bila aku dah mengamati buku ni aku jadi segan dengan harganya. Kulit buku dahlah cantik, siap dengan penanda, kertas bagus dan tak cepat pula rosak walau diletak di dalam handbag, dikeluarkan berulang kali dan dimasukkan bila sampai ke destinasi. 

Tak lama masa aku ambil untuk baca buku ni kerana isinya yang ringkas dan padat. Aku suka dengan ayatnya yang deskriptif dan tak terlalu berbelit-belit. Pendek-pendek tapi tak kurang dengan kosa kata baru.

Aku juga suka bila sesuatu yang diceritakan itu digambarkan dengan mudah. Sedar atau tidak, buku ini adalah tergolong dari jenis buku yang membawa engkau ke dalam cerita. Walaupun ceritanya adalah cerpen, dan aku adalah seorang traveler, aku masih boleh menghayati cerita, belajar dan beremosi dengannya. Aku juga tak rasa muak membaca nasihat-nasihat dalam buku ini walaupun ketika itu aku sepatutnya serabut dengan kesesakan lalu lintas di Kuala Lumpur. 

2 jam perjalanan balik ke Seremban selepas seharian penat bekerja pun tak terasa apa ditemani buku ini. Banyak cerpen yang aku suka, contohnya Mertua, Menantu dan Ketam Batu yang bagi aku satu permulaaan yang sangat sempurna untuk buku ini.

Cerpen ini membuatkan aku terus melekat dan terus tak terfikir nak baca buku lain (sebab selalunya aku baca 2-3 buku serentak). Pada aku, buku ni bukan buku drama imaginasi pelik-pelik atau cita-cita tak kesampaian penulis. 

Semuanya tersusun dan tidak syok sendiri. 

Patut beli? Belilah. 

Buku ini mungkin nampak skema pada sesetengah orang tapi...rasanya...kalau...aku...yang...tak...skema...boleh...baca...korang pun boleh juga :)

Thursday, July 11, 2013

wedding speech - khaliza khalid - fixi novo

My private collection :)
Title:
Wedding Speech

Author: 
Khaliza Khalid

Publisher: Fixi Novo
266 pages

Summary:

The two remain together until Yus loses his scholarship and is forced to part ways with Kelly. Too late for him, he discovers his feelings for her aren’t skin deep. Years later, they reconnect in Kuala Lumpur. Yus’s love for Kelly remains strong and so he attempts to ruin her marriage to win her back.

Just a piece of advice:
Get a dictionary before reading this book. 

Actually, it is not that bad. It's just that most people are busy with Candy Crush, they will save the battery for the game and forget Merriam Webster in their smartphone. Conventional dictionary or Thesaurus? I don't think so. Yet, that is the the requirement of the book.

Buku Jalanan Seremban celebrated their 365 days of operation few weeks ago and they have extended the invitation to Buku Fixi . Frankly, I searched for their booth the moment I reached TM Bistro. Well, I missed the launching in Publika (which was not intentional), all my Fixi Novo's books were from the first print (and I was proud of that) and the cover for Wedding Speech was awesome!

Look at the colour and simplicity of the book, folks! And just enjoy the quality. Fixi Novo has never failed to amaze me.

I spent the first three days of Ramadhan reading the book and thanking Fixi for the awesome planning of releasing Novo's books. This was not the wisest decision, I would say, knowing the content would contradict the spiritual fights that I must endure as a Muslim. Regardless, with an open mind and knowing that reading was part of learning, I made sure that whatever I read in there was not purely emotion and some things needed objectivity.

Besides, this was what the book missed at certain point - true emotion. 

It has got to do with all aspects including the character, the intricate words, the short sentences and the whole story line. I have to admit that as a traveler and reader at the same time, I am a bit lost with certain part of the story. There are times when I everything is too connected or repetitive up to the extend that I feel like going round the circle.

The main character might not be my favourite but that is totally normal, knowing that I always have a thing with villains. Well that would explain why I Karr  :)

Regardless, this is not a useless effort. The underlining of this story must be learned and understood. There are new things to be discovered for those who think that life revolves around Muar only. 

It's just that I feel that the book is too "Fixi" at the ending. I hate twisted stuff. It doesn't appear exclusive anymore because most Fixi books are twisted. Eventually, this whole twisted thing in this book just burst the anger of the reader. Like me.

If you are against alternative books, try run 100 meter from this book as you might tweet craps in Twitter - condemning the book for no reason at all. Read. I don't want to say much. Just read. No regret :)

3 stars for the book as it's not there yet. Almost - that's what I can say. Fixi Novo has improved a lot.
Good job and keep it up Fixi!  :)